Podle poradenské společnosti Falkensteg požádalo v první polovině roku 2024 o bankrot 20 německých dodavatelů automobilových součástek s ročními příjmy přesahujícími 10 milionů eur, což představuje 60% nárůst oproti předchozímu roku. Situaci na trhu v Německu popsal portál iportal24.cz.
Německo, které je významným hráčem v globálním automobilovém průmyslu, je svědkem prudkého nárůstu bankrotů a propouštění mezi svými dodavateli. Němečtí dodavatelé pro automobilový průmysl v důsledku probíhajícího hospodářského poklesu výrazně propouštějí.
Skupina ZF plánuje do roku 2028 zrušit v Německu 11 000 až 14 000 pracovních míst. Společnost Continental oznámila propouštění, které se dotkne 7150 zaměstnanců, a Bosch se chystá zrušit 1200 pracovních míst ve své softwarové divizi. Větší dodavatelé prokázali větší odolnost, zatímco menší dodavatelé se blíží platební neschopnosti.
Tento prudký nárůst bankrotů je přičítán faktorům, jako je inflace, rostoucí náklady na energie a slábnoucí spotřebitelská poptávka. K poklesu poptávky ze strany německých výrobců automobilů navíc přispěla klesající německá ekonomika a snížená poptávka po domácích automobilových komponentech.
Německý svaz automobilového průmyslu uvedl, že výroba automobilů v roce 2023 klesla o více než 10 %, přičemž v roce 2019 bylo vyrobeno 4,1 milionu automobilů oproti 4,7 milionu. Globální přechod k elektrifikaci automobilů vytváří značný tlak na německé výrobce automobilů a dodavatele komponentů. Podle Franka Schoppa , přednášejícího v automobilovém průmyslu na Hannoverské univerzitě aplikovaných věd, se předpokládá, že zaměstnanost v německém dodavatelském automobilovém průmyslu by se do roku 2030 mohla snížit z 270 000 na 200 000 osob. Tento trend naznačuje postupnou erozi pracovní kapacity německého automobilového průmyslu.
Blížící se k zákaz spalovacích motorů přináší problémy
Německé komponenty zaměřené na spalovací motory jsou stále více nahrazovány bateriemi a elektrifikačními komponenty, které jsou hnací silou růstu automobilového trhu. Někteří němečtí dodavatelé automobilů jsou nuceni investovat do obou technologických platforem, což vede k růstu nákladů na výzkum a vývoj. K váhání spotřebitelů navíc přispělo rozhodnutí německé vlády z prosince 2023 předčasně ukončit dotace na elektromobily. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu klesly v červenci registrace nových elektromobilů meziročně o 36,8 %. Podíl nových registrací elektromobilů na trhu klesl z 15,8 procenta ve stejném období loňského roku na 12,5 procenta v první polovině roku 2024.
Investoři jsou z přechodu automobilového průmyslu na elektrifikaci zklamáni, protože nesplnil očekávání a nepřinesl uspokojivé výnosy. To vedlo k tomu, že někteří dodavatelé snažící se držet krok s vyvíjejícími se trendy a považují vzniklou situaci za »investiční past«. Německé automobilky rovněž zpomalily své elektrifikační iniciativy a ruší nebo odkládají objednávky, což dodavatelům automobilových komponentů přidělává další problémy. Společnost Mercedes-Benz odložila svůj cíl dosáhnout 50procentního podílu prodeje elektromobilů z roku 2025 na rok 2030.
Společnost Porsche upustila od svého cíle, aby do roku 2030 tvořily elektromobily 80 procent prodejů nových vozidel. Volkswagen zvažuje uzavření výrobního závodu Audi Q8 e-tron v Belgii. Navzdory problémům se němečtí dodavatelé automobilového průmyslu transformací zabývají.
Společnost Bosch plánuje v letošním roce zahájit 30 nových projektů výroby elektromobilů. Společnost Continental hodlá oddělit svou automobilovou divizi a usilovat o samostatný vstup na burzu. Společnost Infineon se zaměřuje na digitalizaci automobilového sektoru za účelem růstu zisku.
»Současná do očí bijící slabá poptávka po elektromobilech vede k nadbytečným kapacitám výrobních linek na elektrická vozidla, které byly zřízeny s vysokými investicemi,« uvedl generální ředitel skupiny ZF Holger Klein.
»Navzdory současné situaci na trhu je jedna věc jasná – budoucnost patří elektromobilitě. Zde jsme proaktivně investovali a budeme v této oblasti i nadále intenzivně investovat.«
Odborníci předpovídají pokračování rozvoje elektrifikace v automobilovém průmyslu. Iniciativy německých automobilek v oblasti elektromobilů se dočasně odkládají, ale nezastavují. Němečtí dodavatelé automobilového průmyslu by měli urychleně přizpůsobit své strategie novému konkurenčnímu prostředí. Menší společnosti mohou hledat technologickou podporu prostřednictvím partnerství nebo společného výzkumu a vývoje s většími firmami, zatímco velcí výrobci by měli využít své výhody v oblasti rozsahu a výzkumu a vývoje k prozkoumání nových možností růstu.
Zdroj: Falkensteg