Rušno bude na podzim v evropské legislativě kolem starších dieselů. Evropský soudní dvůr bude v listopadu rozhodovat o novém postupu při měření emisí spalovacích motorů, píše Týdeník Euro.
Po technické úpravě normy by se nově nepočítalo množství emisí staticky naměřené na stanicích technické kontroly, ale jen při provozu motoru, který odpovídá běžné jízdě (takzvaný cyklus WLTP). To by znamenalo, že některým starším vozidlům se vznětovými motory, registrovaným podle staršího cyklu NEDC, by mohlo být odebráno povolení k provozu.
V Evropě to vyvolalo šok. Podle německého Bildu by byly v ohrožení miliony relativně nových dieselů, přestože podle předchozích ustanovení splňují normy Euro 5 a 6. Jedná se o vozy vyrobené zhruba před rokem 2014. Jen v Německu by se změna dotkla více než osmi milionů osobních automobilů, píše Bild. Vozům splňujícím starší normy by přitom paradoxně přeměření hrozit nemělo, zřejmě se počítá s tím, že je během následujících let řidiči stejně budou muset vyměnit za novější. Jaký dopad by měla nová legislativa v Česku? Podle webu Čistá doprava Centra dopravního výzkumu bylo v tuzemsku zaregistrováno od roku 2005 do letoška asi milion osobních dieselových automobilů.
Vlna odporu z Německa
V řadě zemí se proto proti přehodnocení postupu měření emisí zvedla vlna odporu. „Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat,“ řekl německý ministr dopravy Volker Wissing.
„Otázce dostupnosti automobilů a podpoře konkurenceschopnosti automobilového průmyslu se dlouhodobě věnujeme a tento konkrétní případ budeme i nadále sledovat,“ potvrdil deníku Echo24 mluvčí českého resortu dopravy František Jemelka.
„Dle našich informací EK německého ministra ve své odpovědi ujistila, že nemá v úmyslu provádět retroaktivní změny, ukládat výrobcům automobilů další administrativní zátěž nebo požadavky, ani přijímat či podporovat opatření, která by jakýmkoli způsobem znevýhodňovala občany, kteří si v dobré víře zakoupili automobily,“ sdělil.
I když se evropským majitelům dieselů podaří odrazit nejnovější útok z Bruselu, nebude to výhra na dlouho. Evropská unie plánuje prakticky zakázat prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Norma je součástí balíčku klimatických pravidel známého jako Fit for 55, který má EU nasměrovat k omezení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent oproti hodnotám z roku 1990.
Zdroj: Týdeník Euro