Česká bikesharingová společnost Rekola přidala k šesti českým městům a ke slovenské Bratislavě také estonský Tallinn. Cestu městem na sdíleném růžovém rekole si obyvatelé hlavního města Estonska mohou zpříjemnit od pondělí 19. srpna. 200 nových kol jim je k dispozici na 200 stanovištích.
Rekola se nyní chtějí zaměřit na rozšíření služeb v zahraničí. „Tallinn je město, kde vznikl Bolt, ale i tak zde chybí konkurence v oblasti bikesharingu s mechanickými koly – vlastně tu není vůbec. Estonsko má přitom dokonalý e-government. Zároveň chce získat data a stavět na nich další strategii pro bikesharing v jiných městech a budoucí výběrová řízení. S tím jim umíme pomoci,“ vysvětluje expanzi Vít Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola.
„Vnímáme, že je Tallinn (obdobně jako Bratislava) město s podobnou minulostí jako mnohá česká města, ale že je více progresivní. Staví oddělenou cykloinfrastrukturu a hledá k tomu vhodného partnera. Díky e-govermentu a obecně vstřícnému přístupu Tallinnu i Estonska celkově nám přišlo jako jednoduše ,otevřitelné‘ a zatím to naše zkušenosti potvrzují,“ dodává Vít Ježek.
Na místě bude uživatelům k dispozici místní koordinátor s týmem servismanů. Pro estonský trh Rekola používají anglickou verzi mobilní aplikace a webových stránek a spouští mezinárodní verzi sociálních sítí. „Chceme z nás v Estonsku vybudovat love brand. Lidé budou moci pojmenovat kola, připravujeme také ukázky tras, na které je kolo vhodné použít, a další komunikační linky, na které jsou naši současní rekolisté už zvyklí. Zároveň si necháváme v rukách péči o zákazníky,“ komentuje expanzi z komunikačního hlediska Jan Střecha, marketingový ředitel Rekol.
Pokud se otevření Tallinnu vydaří, zaměří se Rekola v dalších měsících na oblast v Pobaltí. „Vidíme zde volný prostor pro bikesharing. Jak v menších estonských městech, tak i v Litvě nebo Lotyšsku. Mnoho menších měst v zahraničí si myslí, že bikesharing není pro ně, vidí výběrová řízení za několik milionů euro s několika tisíci koly, která probíhají ve velkých městech Evropy. Přitom sdílená kola skvěle slouží i v menších městech. I z hlediska logistiky a fungování firmy je ideální mít v jednom státu více měst. Přesto se ale nebojíme i západu, výběrová řízení sledujeme a do těch ideálních pro nás se hlásíme – nedávno třeba do jednoho v Belgii,“ komentuje budoucí plány Ježek.
Od expanze si česká bikesharingové společnost slibuje stabilitu a posílení týmu či vývoje, zvýšení počtu kol a časem více peněz, které by investovala do vylepšení služeb a aplikace. Rekola nezůstávají pozadu ani v Česku. Nedávno spustila jízdy ve Žďáru nad Sázavou, kde je v provoz 50 mechanických a 10 elektrických kol. Vyhrála výběrové řízení v Havířově, kde sdílené jízdy začnou v březnu 2025. A nadále pomáhá s osvětou, že i pro menší města může být bikesharing vhodnou možností.