Přeprava nákladu a skladové operace jsou zodpovědné až za 11 % vypouštěných emisí. Zatímco v osobní dopravě může být řešení elektromobilita, v mezinárodní nákladní přepravě je tento milník ještě daleko. Dostupnější alternativou jsou biopaliva. O jejich potenciálu pro logistiku se hovořilo na konferenci Rabenu v Rokycanech.
HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) je druh obnovitelného dieselu, který se vyrábí hydrogenací rostlinných olejů a tuků. Tento proces odstraňuje kyslík a saturuje molekuly uhlovodíku, čímž vzniká čisté palivo bez zápachu, které je chemicky podobné běžnému dieselu, avšak s nižším obsahem škodlivin.
„Syntetické palivo HVO100 je v poměru cena/výkon z hlediska ekologičtější dopravy ta nejlepší volba. Do konce roku plánujeme na toto palivo „přepřáhnout“ všechny vozidla naší flotily,“ uvedl Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia.
Palivo lze použít v současných dieselech
Podle studie provedené Evropskou agenturou pro životní prostředí (EEA) může použití HVO100 snížit emise CO2 až o 90 % ve srovnání s fosilním dieselem, z dat společnosti Raben vyplynulo, že snížení dosahuje 85 %. Zmiňované biopalivo lze použít i v současných dieselových motorech.
Racionální redukce emisí stojí na dvou pilířích
Jakub Trnka na odborné konferenci v Rokycanech představil koncept reálné snahy o snížení dopadu přepravy a skladování na přírodu, který rozdělil do dvou kategorií. Laika může překvapit, že jedna z nich se vůbec netýká alternativních pohonů, ale efektivnější organizace dopravy a změn v infrastruktuře.
„Podle našich výpočtů se vyplatí soustředit se na velká vozidla, která při efektivním vytížení uvezou větší množství nákladu, a znatelně tak redukují emise připadající na jednu paletu,“ vysvětlit Trnka. Nákladní vozidlo cityliner například pojme až 27 palet, a oproti běžnému osmnácti paletovému vozidlu tak vyprodukuje o 1.357 gramů CO2e na jednu paletu. Roli hraje průměrné denní vytížení, kdy cityliner rozveze 46 palet a běžné nákladní vozidlo pouze 24.
Druhou kategorií jsou alternativní paliva a pohony. Logistické společnosti dlouhodobě experimentují s elektromobilitou, ta je ale efektivní především v intralogistice nebo městském rozvozu, na mezinárodní přepravu ale prozatím není ideálně uzpůsobená. Raben Group v Polsku experimentuje s flotilou tří elektrokamiónů značky Volvo Trucks, rychlejším řešením je ale zmiňované HVO100, které oproti elektropohonu nebo vodíku sice není zcela bezemisní, vypouštěné skleníkové plyny ale redukuje významně.
Jedná se tak o ideální překlenovací řešení než dojde k vyvinutí potřebné technologie a vybudování infrastruktury pro elektromobily nebo vodíková vozidla. V současnosti je HVO100 pro tankování dostupné ve stanici Eurowag – Modletice a na dalších šesti místech v Česku.
Na potřebu trhu reagují i výrobci kamiónů, spalovací motory na obnovitelná paliva jsou součástí dekarbonizační strategie společnosti Volvo Trucks: “Naši zákazníci požadují řešení, jak snížit své emise uhlíku, a obnovitelná paliva jsou atraktivní možností – je to jednoduše efektivní způsob, jak snížit emise z dopravy okamžitě,” řekl Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu a kvality ve společnosti Volvo Trucks.
Šetrnější palivo mohou využívat i řidiči osobních aut, tankovat ho mohou vozidla s označením, „XTL“ na hrdlu nádrže.
„Všechny aktuálně vyráběné modely Škoda s dieselovými motory jsou schváleny pro provoz s naftou B7 dle normy EN590 a HVO dle normy EN15940. Informace pro zákazníka je uvedena na palivovém štítku umístěném na vnitřní straně víčka palivové nádrže, kde B7 platí pro naftu dle EN590 a XTL platí pro HVO,“ uvedla Michaela Sklenářová, tisková mluvčí automobilky Škoda.
Zdroj: Raben, Petr Brůček, FOTO: Erich Handl, Rokycany