Spread the love

Evropská komise schválila Španělsku podporu ve výši 1,2 miliardy eur na financování zvýšení výroby zeleného vodíku. Finanční prostředky jsou určeny na podporu cílů Španělska stát se významným výrobcem vodíku z obnovitelných zdrojů.

Španělsko se nijak nesnaží skrývat své ambice stát se špičkovým výrobcem zeleného vodíku v rámci celkové strategie Evropské unie na dekarbonizaci a snížení, nebo případně odstranění závislosti na dovozu fosilních paliv.

Španělská strategie pro obnovitelnou výrobu vodíku je součástí programu, který bude plně financován z části fondu EU pro obnovu, který byl vytvořen v souvislosti s pandemií covid-19. Z těchto peněz bude hrazena výstavba výrobních závodů o výkonu nejméně 100 megawattů v rámci nově vytvářených „vodíkových údolí“ na území celého Španělska.

Španělsko má velký potenciál pro solární a větrné farmy

Zelený vodík se vyrábí prostřednictvím procesů poháněných obnovitelnou energií. Španělsko má přitom značný potenciál pro výstavbu nových solárních a větrných farem, které lze využít pro napájení elektrolyzérů. Ty budou štěpit molekuly vody na kyslík a vodík téměř bez uhlíkové stopy.

Místopředsedkyně EK odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová zdůraznila, že španělská strategie pomůže urychlit výstavbu zařízení na výrobu ekologického vodíku v EU, což je v souladu s celkovými strategickými cíli unie. „Tento program rovněž pomůže Španělsku snížit závislost na dovozu fosilních paliv a zároveň minimalizovat případné narušení hospodářské soutěže,“ uvedla Vestagerová.

Vodík je vedle elektřiny považován za palivo budoucnosti, které má široké uplatnění nejen v dopravě, ale i energetice a dalších odvětvích. Jedním z průkopníků tohoto směru je japonská Toyota, která přišla s prvním vodíkovým vozem Mirai nebo vodíkový řetězec testuje v rámci experimentálního města Woven City.

Zdroj: Toyota

Related Post