Průměrná cena ojetých aut se za posledních pět let zvýšila o 26 %. Zatímco roce 2019 stálo ojeté auto v průměru 227 000 Kč, letos za něj kupující zaplatili přesně o 60 000 Kč více, tedy 287 000 Kč. Problémem je, že řada zákazníků stále požaduje vozidlo za cenu, za kterou jej šlo pořídit před několika lety. V důsledku toho se stávají oběťmi podvodu.
„Je pravdou, že za posledních pět let rostly ceny ojetých vozidel rychleji než mezi lety 2014 a 2019, kdy nárůst činil jen 15 % a průměrná cena činila 198 000 Kč. Pokud se však kupující nechtějí stát obětí podvodu, je bohužel třeba tento fakt přijmout a pokud to lze, tak si našetřit a koupit si požadované kvalitní vozidlo za tržní cenu, nebo slevit z požadavků a koupit si například o dva roky starší vozidlo, ale bez zatajené havárie či stočeného tachometru,“ radí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodům letos již 33. rokem.
Pozor na auto na míru
Nízká cena totiž nebývá zadarmo. Důvodem lákavé nabídky je často snaha zbavit se problémových vozidel co nejrychleji. „Někdy to chodí i tak, že přijde zákazník a řekne svoje nereálné požadavky na vůz. Prodejce mu ho sežene a vyjde mu vstříc tím, že stočí tachometr na požadovanou hodnotu, zatají havárie, případně i původ vozu. Kupující o ničem z toho neví a žije v představě výhodné koupě. Dříve či později se však u vozidla vyskytnou problémy a přijdou neočekávané finanční náklady,“ upozorňuje Martin Pajer.
Ve skutečnosti se ani finančně o výhodnou koupi nejedná. Pokud má vůz stočený tachometr o 100 000 km, je jeho cena navýšená v průměru o 20 %. V případě havárií může kupující přeplatit hodnotu vozu o desítky až nižší stovky tisíc korun v závislosti na poškození, ke kterému došlo a stáří či modelu vozidla.
Na podvod může ukázat i inzerát
V případě výhodných finančních nabídek je tedy na místě být obezřetný. Jistou dávku obezřetnosti je dobré mít i při výběru vozu z inzerce, kdy na neférové jednání může například upozornit, pokud prodejce nabízí něco navíc při rychlém jednání, inzerát je psaný špatnou češtinou, u auta není uvedený VIN kód a prodejce ho ani na přímý dotaz nechce sdělit či pokud prodejce neuvádí celé své jméno. „Nemusí se vždy v těchto případech jednat o podvod, ale je přinejmenším potřeba zvýšit svoji obezřetnost,“ konstatuje dále Martin Pajer.
Zvýšit obezřetnost by měli kupující nejlépe tím, že si prověří historii daného vozidla. Online na www.cebia.cz si lze prověřit auta z České republiky i ze zahraničí, informace jsou přitom dostupné do několika málo minut. Lze díky tomu odhalit, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované či případně k jaké škodě došlo a jak ji vyčíslila pojišťovna. V mnoha případech jsou navíc dostupné i fotografie vozu po havárii. Dále se lze dozvědět, zda vozidlo není odcizené, zatížené leasingem, nebylo provozované jako taxi, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, či například jak bylo v minulosti inzerováno.
Zdroj: Cebia