Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Komentář SDA uvádí, že srpnové registrace osobních aut ve srovnání s loňskem poklesly o 8,73 %, a ve srovnání s předkovidovými lety činí propad dokonce víc než 30 %. Pokud bychom porovnávali situaci po osmi měsících, pak je meziroční srovnání příznivější (+2,26 %, resp. -25 %). Co je  příčinou tohoto jevu?

Realita je prostě taková, že se svět od roku 2020 změnil, a to že hodně. Nejen ve jménu ideologií došlo ke zdražení takřka všeho, zejména energií, což se prakticky v celé Evropě, Českou republiku nevyjímaje, dotklo nejvíce kategorií zákazníků, kteří si kupují běžná auta, a část z nich už na ně jednoduše nemá. Někdo na tom zdražování samozřejmě obrovsky vydělává, takže ho vlády ani moc neřeší.

Změnila se nabídka

V průběhu posledního desetiletí došlo k dramatické změně nabídky, to nejen cenově. Jestliže u nás letos po osmi měsících dosáhl podíl crossoverů, SUV a terénních modelů 47,89 %, tak před šesti lety to bylo jen 29,53 %, ale vlastní nárůst registrací je vyšší o 16,5 tisíce kusů.

Za stejné období ale poklesly registrace malých vozů o více než 18 tisíc kusů, a na poloviční podíl. Vozů nižší střední třídy ubylo více než 14 tisíc a střední třídy více než šest tisíc. Přitom prodeje vozů vyšší střední třídy, luxusních a sportovních zůstaly co do počtů prakticky stejné, jen se jejich tržní podíly zvýšily, protože trh za tu dobu klesl o čtvrtinu.

Potřeby uživatelů zůstávají ale povětšině stejné

Většina výrobců nějak přestala myslet na motoristy, kteří se potřebují přepravit z místa A do místa B, a nepotřebují k tomu mnohdy zbytečné a vozidla zdražující vymoženosti. Proto je v Evropě letos nejprodávanějším modelem Dacia Sandero. Tento trend zřejmě zanedlouho zasáhne také Česko.

Ať výrobci a jejich marketéři chtějí sebevíc prodávat převážně jen drahé nebo alespoň dražší modely, je to zákazník, kdo rozhoduje, jaké auto si koupí a kolik za ně může vydat. A lidé i firmy začínají šetřit. Objemy prodejů jsou tak z největší části odrazem poptávky zákazníků, kteří představují nejpřesnější barometr aktuální tržní situace?

Vnucuje se proto otázka, zda aktuální nabídka odpovídá potřebám a zájmům zákazníků? Podle výrobců jistě ano, ale chtějí zákazníci opravdu to, co jim výrobci často tolik „vnucují“?

Toyota podruhé za sebou dvojkou

Výběr modelů je přebohatý, slevové akce lákavé, a přesto chuť, či spíše nechuť utrácet je znát. srpnové registrace ukazují na pokračující ofenzivu Toyoty, která drtí konkurenci. Značka stavící své úspěchy na hybridních pohonech a příliš se neobtěžující elektromobily si polepšila na druhou příčku, před Hyundai a VW, tedy značky, které v srpnu poměrně hodně meziročně ztratily (-33,35 % a -43,38 %).

Skokany srpna jsou především už šestá Dacia (+25,32 %), překvapivě desátý Opel (+96,3 %, díky úspěšné prodejní akci s Crosslandem X), třinácté Volvo (+34,35 %), 17. Lexus (+43,26 %) a 18. Cupra (+39,13 %).

Liga typů se změnami

Zatímco Evropě vládne Dacia Sandero, u nás je až na příčce 20. Srpnovou jedničkou je překvapivě Škoda Karoq, před Octavií a trojkou Kodiaq, před Scalou a Fabií. Šestý je Hyundai i30, 7. Superb, 8. Kia Ceed, 9. Kamiq a desítku uzavírá Toyota Corolla.

Srpnovým skokanem mezi modely je 14. Opel Crossland X (271 registrací, loni až 130. místo).

Lehké užitkové vozy také se změnami

Že nebylo březnové vítězství Toyoty v této kategorii nahodilé, potvrdil opět srpen, kdy se tato značka stala opět jedničkou, před Fordem, VW, Fiatem a až pátým, doposud suverénním Renaultem, který ale stále vede po osmi měsících. Toyota i Ford, ale na něj tvrdě útočí.

Elektromobily se lepší

Jakkoli se po červnovém tržním podílu 6,82 % zdálo, že by se elektromobilům mohlo na českém automobilovém trhu začít více dařit, další dva měsíce jsou sice lepší než loni, ale zdaleka ne na červnové úrovni. Červnových 953 Tesel kleslo na 245 v červenci a na 155 v srpnu.

To, že trh táhne a dotace získává především Tesla je jasné. Druhé je mezi čistě elektricky poháněnými osobními vozy s 95. kusy Volvo, které dosáhlo v srpnu elektro–podíl na svých prodejích už 30,74 %. Třetí VW registroval 85 elektromobilů s podílem 7,98 %, čtvrtá Škoda 84 kusů a podíl 1,45 %, 5. Mercedes-Benz 66 kusů a 11,07 % a 6. MG 48 kusů/20 %.

Registrace 5768 elektromobilů za osm měsíců představují meziroční zlepšení o 42,62 % a navýšení podílu 3,75 % oproti 2,69 % loni. Výrazně se také zlepšil, hlavně díky Fordu, kterému patří 2/3 trhu, podíl čistě elektricky poháněných lehkých užitkových vozů na srpnových 4,7 % (loni to bylo jen 1,74 %).

Boom motocyklů pokračuje

Už delší čas se pozastavujeme nad stále neklesajícími prodeji motocyklů. Letošní srpen byl sice o trochu slabší než loňský, ale stav po osmi měsících signalizuje opět rekordní rok. Motocyklům se u nás prostě daří a velká šestka – Honda, CF Moto, Yamaha, BMW, KTM a Aprilia si může mnout ruce.

Srpnové signály

Škoda si i v srpnu podržela třetinový podíl českého trhu (33,82 %) a prakticky stejný má i po osmi měsících, což je dobrá zpráva. Naopak mírně poklesl podíl soukromých kupujících nové osobní vozy, na 23,86 %. Celkem překvapivě se drží podíl osobních vozů poháněných na naftu na čtvrtině celkového množství.

Situace na českém automobilovém trhu se sice o té evropské zatím liší, ale to neznamená, že se nás nedotknou nebo nepostihnou otřesy, které hýbou mnohými evropskými zeměmi okolo nás. Je jen otázkou, kdy dojde ke zdražení paliv, o kolik se zvýší ceny toho či onoho, nebo která výroba se bude rušit atd., a to vše bude mít vliv na nabídku, a hlavně na poptávku po automobilech.

Český trh také sklízí výsledky práce dnes už zapomenutých „hrdinů“ EU a EK (např. někdejšího místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse), stejně jako někdejších, do vizí a iluzí zamilovaných představitelů automobilového průmyslu. Motoristy tak čekají „dárečky“ politiků, v podobě jimi odsouhlasených dopadů Geen Dealu a dalších lahůdek. Vize a realita se v poslední době nějak nemohou srovnat.

Karel Berának

Related Post