Problematiku STK nedávno probrali na tiskovce (zleva): Pavel Bergman za Centrum služeb pro silniční dopravu MD, Radek Lávic, šéf oddělení technických prohlídek MD, ministr Martin Kupka a Tomáš Lerch (Policie ČR)
Spread the love

Ministerstvo dopravy svolalo ve čtvrtek novináře na tiskovou konferenci k aktuálně často diskutované problematice plynů, které vypouštějí z výfuků motorová vozidla, zejména ta s naftovými motory. Co jsme se dozvěděli?

O zintenzivnění společných kontrol Policie ČR a Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) Ministerstva dopravy, zaměřených především na vozidla v neodpovídajícím technickém stavu, informoval přítomné ministr dopravy Martin Kupka spolu s prvním náměstkem policejního prezidenta, genmjr. Tomášem Lerchem a dalšími pracovníky Ministerstva dopravy.

Opatření ke zkvalitnění systému kontrol

S okamžitou platností jsou zaváděny a budou zintenzivněny mobilní kontroly výfukových plynů v provozu. Kontroly se zaměří především na vytipovaná vozidla, která zjevně vykazují závady výfukové soustavy. Jsou stanovena nová kritéria pro automatickou kontrolu dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP).

Na základě kontrolních měření bude docházet k nezávislým analýzám fungování Stanic měření emisí (SME) a v případech jejich pochybení k případným přímým postihům.

Na mušce budou Stanice měření emisí

Podle podílů vozidel, která ve Stanicích měření emisí „neprošla“, by měl být vozový park České republiky dokonce v lepším stavu než v sousedním Německu či Rakousku. Tam má totiž problémy daleko víc kontrolovaných aut, což samozřejmě vyvolává podezření, že se u nás zřejmě dá zajistit SME a následně STK méně poctivým způsobem. Proto také bude docházet k „testům poctivosti“.

Co ukázaly kontroly

Při kontrolách mobilního měření plnění limitů emisních zplodin u 363 vytipovaných vozidel nevyhovělo normě letos 77,13 % z nich.

Za první pololetí bylo v ČR uskutečněno celkem 1 634 409 měření emisí v rámci SME/STK. Z toho byla označena necelá 2 procenta měření jako podezřelá. Tento stav je nutné zlepšit. Proto jsou a budou zaváděna opatření ke zkvalitnění systému kontrol.

Jako horší se ukázal technický stavu u lehkých užitkových a nákladních vozů než u osobních, ale i tak po našich silnicích jezdí nemálo automobilů, o jejichž technický stav se majitelé velmi špatně starají. To je potřeba zlepšit.

Cíle jsou jasné

Co nejvíce snížit podíl škodlivin ve výfukových plynech u vozidel, která evidentně vykazují špatný technický stav. Ministr Kupka ale také jasně zdůraznil, že cílem této iniciativy není likvidace starých motorových vozidel, ale zlepšení péče o vozidla a jejich technický stav. Pokud by majitelé, kteří se o vozidla starají, neměli mít problémy.

Důležitým aspektem této iniciativy je také zabránit v konečném efektu podvodům, které doposud v oblasti měření emisí evidentně existují.

Karel Beránek, Ministerstvo dopravy Praha

P.S.

Škodlivé výfukové plyny motorových vozidel netvoří jen viditelná kouřivost a čichem rozpoznatelný zápach, ale také další zdraví nebezpečné plynné emise, pevné částice, saze atd. Protože toto téma považujeme za závažné a zajímavé, připravujeme k němu další materiály, doplněné o pohledy odborníků.

O technických otázkách s ministrem dopravy a vedoucím oddělení technických prohlídek MD zasvěceně diskutoval kolega redaktor Světa motorů Martin Vaculík

Related Post