Během 32. mezinárodního veletrhu obranného průmyslu, který se konal 3. – 6. 9. v polském městě Kielce, představila Scania svou nabídku postavenou na modulárních řešeních a integrovaných službách zajišťujících mnoho aplikací v obraně.
Návštěvníci stánku Scania si mohli prohlédnout 4 vozidla: Scania Gryphus, podvozek a palivovou cisternu CD-10 a také těžké letištní hasičské vozidlo.
Nabídka společnosti Scania pro obranný průmysl zahrnuje komplexní dopravní řešení: nákladní vozidla a motory, založené na nejkvalitnějších civilních produktech Scania a plně integrovaných službách.
Mezi vystavenými exponáty návštěvníci viděli podvozek Scania Gryphus R500 B8x8HZ s vyměnitelnou kabinou, který – v závislosti na potřebách – může být pancéřovaný nebo nepancéřovaný. Dále byla v expozici k vidění také palivová cisterna Scania CD-10 P460 B6x6HZ a podvozek Scania CD-10 P460 B6x6HZ. Kromě toho společnost představila těžký hasičský letištní vůz Scania P450 B6x6HZ.
Scania má za sebou přibližně 100letou historii v oblasti obranného průmyslu. V letech 1992 až 2022 dodala Scania 7 000 vozidel a více než 4 000 motorů pro obranné účely. Produkty společnosti Scania navržené pro práci v nejtěžších podmínkách se používají pro přepravu nákladu, vojenských jednotek a obranných systémů.
Palivové cisterny pro polskou armádu
Značka současně oznámila, že na základě smlouvy dodá Scania a Celtech polské armádě celkem 288 palivových cisteren. Smlouva pokrývá dodávku dvou verzí vozidel s označením CD10 a CD27 Kayman.
Jedním z řešení, které pro armádu připravily Scania Polska a Celtech, je palivová cisterna na podvozku 6×6 s cisternou o objemu 10 000 litrů se zvýšenou mobilitou v terénu.
Palivové cisterny jsou nepostradatelným prvkem logistické strategie každé armády, přispívající ke zvýšení bezpečnosti, efektivity a operační flexibility armády.
Terénní verze Scania XT splňuje požadavky pro práci v nejnáročnějším terénu. Vozidlo má kryty, které chrání konstrukční prvky vystavené poškození při jízdě v terénu. Vozidlo dále využívá ocelový kryt motoru, převodovky, diferenciálu a odolný ocelový nárazník. Dalším důležitým konstrukčním prvkem je světlá výška vozidla, která usnadňuje pohyb v terénu.
Pohonnou soustavou vozidla je 13litrová pohonná jednotka Euro 3 o výkonu 460 HP se 14stupňovou automatickou převodovkou, rozdělovací převodovkou a diferenciály na každé nápravě. Nádrže o celkové kapacitě 630 litrů umožňují urazit dlouhou vzdálenost na jedno natankování. Kabina CP20L je určena pro dva členy posádky a má dvě lůžka. O komfort a bezpečnost jízdy se starají vyspělé systémy známé z civilních dálkových nákladních vozidel Scania. Bezpečnost účastníků silničního provozu zajišťuje mimo jiné LED osvětlení.
Vojenská vozidla mají i systémy zatemnění a nočního vidění, jsou vybaveny osvětlením pro jízdu ve tmě a v kolonách i jízdu pomocí systémů nočního vidění. Vozidla se mohou pohybovat v kontaminovaných zónách a jsou vybavena kabinovým filtračním a ventilačním systémem.
Druhým typem vozidla, který Scania a Celtech připravily pro polskou armádu, je Kayman CD-27, skládající se z tahače 6×4 s výdejním stojanem a cisternového návěsu o objemu 27 000 l. Vůz má téměř identickou výbavu na vozy 6×6.
Tahače s návěsy jsou určeny pro dálkové dodávky paliva a tankování bojové techniky. Jsou vybaveny zařízením, které umožňuje jízdu převážně po silnicích a zpevněných cestách a odpočinek v kabině.
Z dlouhodobého hlediska může investice do moderních a spolehlivých palivových cisteren přinést výrazné úspory provozních nákladů, a to jak díky efektivnějšímu využívání paliva, tak snížením rizika ztráty zdrojů.