Spread the love

Centrum pro recyklaci a demontáž BMW Group (RDC) již 30 let vyvíjí a testuje procesy umožňující významné pokroky v recyklaci dílů a materiálů.

Zkušenosti získané v RDC, podpořené globální sítí v recyklačním průmyslu, napomáhají k zavádění oběhového hospodářství v automobilovém průmyslu. RDC se rovněž zapojuje do procesu navrhování produktů BMW Group a zajišťuje, aby recyklovatelnost nových modelů byla zohledněna od samého počátku jejich vývoje.

Každý rok RDC recykluje několik tisíc vozidel, většinou předsériových, která byla použita k testování a nemohou být prodána koncovým zákazníkům. Tyto vozy jsou demontovány pomocí standardizovaného procesu zaměřeného na identifikaci znovu použitelných sériových komponentů a materiálů vhodných k recyklaci.

Centrum pro recyklaci je vzorem pro celé odvětví

To, co začalo v roce 1994 jako nové recyklační zařízení vlastněné společností BMW Group, se během tří desetiletí proměnilo ve skutečné průkopnické centrum pro recyklaci vozidel. S ohledem na nové předpisy a ambiciózní cíle BMW Group bude RDC hrát v budoucnu ještě významnější roli. Odborné znalosti, které získalo, jsou klíčem k dalšímu zlepšování recyklovatelnosti automobilů.

BMW Group se podílela na vytvoření platformy IDIS (International Dismantling Information System), na které RDC zveřejňuje své informace a poznatky. Tyto informace jsou k dispozici zdarma recyklačním společnostem po celém světě. Společnou recyklační databázi v současné době využívá přibližně 3000 organizací ve 41 zemích, které se učí, jak nákladově efektivně demontovat recyklovatelné součásti a získávat cenné materiály.

Vývoj a zdokonalování recyklačních procesů je součástí snahy o snížení ekologické stopy, k níž přispívá i šetření zdrojů.

Dnešní šrot, zítřejší surovina

Recyklace vozidel v RDC začíná řízenou aktivací bezpečnostních zádržných systémů a vypuštěním všech provozních kapalin. K neutralizaci pyrotechnických látek v airbagu se mimo jiné používá vlastní proces BMW Group. Speciálně vyvinuté zařízení také odsává olej z tlumičů.

Během demontáže se klade důraz na recyklaci jednotlivých komponentů. Funkční a bezvadné komponenty nejsou likvidovány, ale předávány registrovaným prodejcům k dalšímu prodeji. Při mechanické demontáži vozidla jsou některé materiály, jako například měď obsažená v kabelových svazcích, odděleny pomocí speciálně vyvinutého stroje. Po vyjmutí bloku motoru a převodovky se zbytek vozidla slisuje a rozdrtí v externím recyklačním zařízení.

Cílená demontáž kovů zajišťuje, že se dnešní šrot stane zítřejší surovinou, a to v co největším rozsahu a nejvyšší možné kvalitě. To je důležité nejen z pohledu ochrany životního prostředí, ale i z finančního hlediska: kovy používané v hnacím ústrojí, jako je měď, přinášejí obzvláště vysoké příjmy. Demontáž katalyzátoru je rovněž ekonomicky efektivní díky cenným kovům, které obsahuje.

Car2Cor: důsledný výzkum pro efektivní recyklaci

BMW Group podporuje také externí výzkum zaměřený na inovativní recyklační procesy, které šetří zdroje i finance. V rámci výzkumného projektu Car2Car, dotovaného německou spolkovou vládou, poskytuje RDC jak odborné znalosti, tak vysloužilé vozy. V uplynulém roce byly v rámci projektu vyvinuty metody, které umožňují využívat při výrobě nových automobilů více recyklovatelných materiálů z vozidel s ukončenou životností, a to zejména oceli, hliníku, mědi, skla a plastů.

BMW Group se ujala role vedoucího konsorcia Car2Cor a spolupracuje se členy recyklačního průmyslu, společnostmi zpracovávajícími suroviny a vědci. Střednědobé hodnocení projektu ukazuje velký pokrok v hodnocení ekonomických a environmentálních dopadů různých recyklačních procesů. Výměna poznatků a společná analýza vedly k novým pohledům na recyklaci zbytkových materiálů a poskytly pevný základ pro budování inovativních procesů. Vědci a odborníci z průmyslu například společně navrhují poloautomatické procesy demontáže, které umožní cenově výhodnou separaci recyklovatelných materiálů.

Cirkulární design pro uzavřený koloběh materiálu

Veškeré poznatky získané v RDC o recyklovatelnosti komponentů a materiálů jsou již začleněny do vývoje produktů BMW Group. Uplatňováním principů Re:Think, Re:Duce, Re:Use a Re:Cycle se BMW Group snaží zajistit, aby vozidla po skončení své životnosti, která v Německu dosahuje v průměru 21 let, sloužila jako zdroj materiálů pro nové vozy. Klíčovým faktorem je používání monomateriálů namísto kompozitů, protože ty se díky své vyšší čistotě snadněji recyklují.

Na základě závěrů RDC se revidují také výrobní procesy v továrnách BMW Group po celém světě. Při výrobě nových vozů se upřednostňují metody, které usnadňují demontáž součástí a třídění materiálů podle druhu. Například lepení bylo nahrazeno inovativními řešeními spojování.

Recyklace vysokonapěťových baterií v uzavřeném cyklu.
S rostoucím rozšířením elektromobility se další prioritou stává recyklace vysokonapěťových baterií. Již řadu let spolupracuje RDC s průmyslem a akademickou obcí na vývoji inovativních metod recyklace baterií elektricky poháněných automobilů.

RDC opět udává směr na cestě k oběhovému hospodářství. V uplynulých třech desetiletích opakovaně podporovalo vývoj nových modelů, materiálů a technologií, a to poskytováním zkušeností v oblasti recyklace. Nyní, v éře elektromobility, se RDC ujímá úkolu získávat hluboké odborné znalosti o opětovném využití cenných zdrojů a široce je zpřístupňovat recyklačnímu průmyslu. Tímto způsobem RDC neustále rozšiřuje svou roli hlavního centra v oblasti recyklace vozidel. V době, kdy se oběhové hospodářství stává pro budoucnost automobilového průmyslu stále důležitějším, jsou odborné znalosti a dovednosti získané v RDC významnější než kdykoli předtím.

Related Post