Spread the love

Jméno Mirana Velkoborského je v motoristické branži spojeno především s jeho úspěchy v automobilovém sportu. Méně je známé, že se v minulosti také zasloužil o záchranu časopisu Automobil, když podpořil Milana Jozífa a společně s Vlastimilem Ševčíkem založili vydavatelskou společnost Unipress. Právě Miran Velkoborský byl téměř desetiletí tak trochu utajeným vydavatelem Automobilu.

Miran Velkoborský zemřel 8. září ve věku 78 let. Svoji sportovní kariéru začal po vzoru staršího bratra Václava starty v motocyklových soutěžích, ale brzo ho zlákala čtyři kola. Zkusil to nejprve v rallye, avšak ani to nebylo ono. Zákonitě přesedlal do tehdy u nás oblíbených formulových vozů Škoda a Easter (MTX 1-02), které následně vyměnil za volanty sportovních spiderů MTX 2-01 BMW a MTX 2-01 Ford.

S „plackami“, jak se tehdy tomuto druhu závodních automobilů říkalo, získal několik domácích titulů v závodech na okruzích i do vrchu. Následně se od roku 1977 zúčastnil i seriálu závodů Interserie a mistrovství Evropy do vrchu. V mostecké Interserii 1980 dojel pátý a čtvrtý v divizi II, často ho však stíhaly technické problémy. Stál také u zrodu samonosné formule Easter (KDV) a v kategorii kamionů se dokonce zúčastnil legendární soutěže Paříž – Dakar.

Po roce 1989 se začal úspěšně věnovat podnikání v řadě oblastí, a to doma i v zahraničí. Jednou z jeho aktivit bylo i již zmíněné založení vydavatelství Unipress, které na začátku divokých devadesátých let právě jeho zásluhou v podstatě zachránilo časopis Automobil.

Pohřeb Mirana Velkoborského se koná v pondělí 16. září v 11.10 v nové obřadní síni na Olšanských hřbitovech.

Karel Beránek, FOTO: archiv Tomáše Hyana

Related Post