V Břevnovském klášteře proběhlo setkání desítek firem, které se z různých úhlů zabývají logistikou. Řeč byla o technologických inovacích, redukci uhlíkové stopy i výzvách námořní a železniční přepravy a infrastruktury. Došlo i na propichování bubliny umělé inteligence.
Z prezentací odborníků na konferenci SpeedCHAIN mimo jiné vyplynulo, že řešení pomocí umělé inteligence nebudou mít podobu revoluce, ale spíše pomalé evoluce. Pro postupné přecházení na AI jsou potřeba především kvalitní data, ale také edukovaní odborníci a dobře navržená strategie. V následujících letech bude proto klíčová rozvážná implementace těchto procesů do dodavatelských řetězců.
Udržitelnost je prioritní, visí nad ní ale řada otazníků
Jako červená nit se eventem táhlo téma udržitelnosti, konkrétně pak redukce uhlíkové stopy ve skladování a přepravě. Co se týče budov, je strategie poměrně jasná, ať už jsou to tepelná čerpadla nebo solární panely na střechách.
V mnoha případech jsou nicméně stále klíčové zejména náklady. „Kritéria výběru nemovitosti jsou u každé společnosti jiná. Některé firmy zůstávají ve staré budově jen kvůli úsporám na nájmu, jiné berou na zřetel strategií ESG, což se odrazí na výběru nemovitosti,“ vysvětlila Zuzana Štěpánková z iO Partners. Výhledově bude stále více společností muset vykazovat nefinanční ESG reporting a podléhat pravidlům týkajících se udržitelnosti budov. Mnozí mají obavy, zejména kvůli administrativní zátěži, vstupním nákladům či vyšším nájmům za nemovitosti. „Obávám se bohužel, že se to promítne i do dodavatelského řetězce, ale změny se budou muset provést,“ dodala Štěpánková.
Doprava je o poznání problematičtější, nasnadě jsou řešení, jako je elektromobilita nebo vodíkový pohon. Na přetřes přišla také alternativa v podobě syntetického paliva HVO100, na které v poslední době přepravci zhusta přesedlávají. “Z našeho pohledu se jedná o nejlepší přechodné a krátkodobé řešení, hlavně díky tomu, že lze použít už existující infrastrukturu a vozidla,” uvedl při panelové diskuzi obchodní ředitel společnosti Raben CZ &SK Marián Budzel, který na akci převzal od České logistické asociace cenu za Logistický projekt roku – Raben Eurohub Rokycany – udržitelná a efektivní přeprava po celé Evropě.
Elektromobilita se v současnosti hodí zejména pro intralogistiku a městkou přepravu, pro mezinárodní logistiku ale dosud elektromobily nedisponují dostatečnými dojezdy, navíc pro ně v řadě případů chybí potřebná infrastruktura. To potvrdil také zástupce společnosti Volvo Trucks Vladimír Myslík: “Elektromobily se nehodí pro každého, s jednotlivými klienty individuálně konzultujeme jejich situaci.” Řeč byla také o vodíku, který řada dopravců do budoucna vnímá jako nejschůdnější řešení nízkoemisní přepravy.
Infrastruktura a byrokracie odrazuje investory
Na tom, že je v Česku je infrastruktura v tristním stavu se shodli prakticky všichni účastníci jedné z dalších panelových diskuzí. Několikrát zaznělo srovnání Česka se sousedním Polskem, které do svých silnic, ale i železnic v posledních letech masivně investovalo s dobrými výsledky.
Zdroj: Petr Brůček