Zisky dealerů japonské značky se jen za první letošní půlrok propadly o 70 procent, 38 procent prodejců Nissanu v USA je pak rovnou ve ztrátě. Důvodem je hlavně nabídka, po které zákazníci neprahnou. A která se nemá šanci v dohledné době změnit, píše portál Autoforum.
Pokud si rozkliknete nabídku místního zastoupení Nissanu, nejspíš budete poněkud v šoku. Kdysi květnaté portfolio japonské značky se totiž smrsklo na pár SUV (Juke, Qashqai, X-Trail, Ariya), jimž sekundují dodávky Townstar a Interstar. To je ale vše, po sporťácích, sedanech, kombících či hatchbacku jakékoli třídy budete pátrat marně. Dieselovým motorem pak disponuje jen vysloveně užitkový Interstar, jinak se značka rozhodla kráčet pouze benzinovou, hybridní či ryze elektrickou cestou.
Není tak divu, že za prvních sedm měsíců má u nás Nissan podle dat SDA na kontě jen 692 registrací. To je sice víc než loni, ale ode dna se odráží snadno. Za leden až červenec 2019 prodal Nissan na českém trhu 1 347 aut, o rok dříve se jednalo dokonce o 3 522 vozů a v roce 2017 o 3 517 aut. Máme tu tedy pád prodejů o víc než 80 procent během pouhých 6 let, který jen dokládá, že zvolená strategie byla střelou zcela mimo terč. Nissan ale bohužel žádnou změnu nechystá, což může jeho budoucnost ohrozit. K selhání totiž nedochází jen v rámci jednoho malého trhu na starém kontinentu, ale prakticky všude, USA nevyjímaje Kolegové z Auto News totiž zjistili, že prodejcům Nissanu za první letošní půlrok poklesl meziročně zisk o neskutečných 70 procent. A to je jakýsi národní průměr, zhruba 38 procent ze 1 071 autorizovaných prodejců, které automobilka v USA má, je ve ztrátě.
Jde o nejhorší výsledek za posledních 15 let, za nimiž mají stát hned dva důvody. Tím prvním je sázka na elektřinu a zanedbávání spalovací a hybridní techniky, druhým pak neadekvátní počet showroomů. Na rozdíl od minulosti ovšem Nissan již nemá k dispozici Carlose Ghosna, který jej zachránil naposledy. Japonci sice počítají s tím, že zmíněný X-Trail, který je v zámoří prodáván pod označením Rogue, hybridní pohon dostane, ovšem stane se tak až v roce 2027. Se stejným datem je pak spojeno i zcela nové SUV, které bude založeno na Mitsubishi Outlander PHEV. Japonci tak v podstatě chtějí stávající problém řešit za tři roky, tedy v době, kdy již publikum může mít v oblibě něco jiného.
Možná by tedy měli znovu začít naslouchat zákazníkům, místo aby slepě plnili příkazy politiků a upřednostňovali ideologii před realitou. V tomto ohledu přitom zámořská nabídka s tou evropskou nesnese srovnání, kromě SUV v ní totiž nechybí ani pick-upy, sedany či sporťáky. Jenže Nissan se jimi zkrátka netrefuje do vkusu většinového publika, takovému sedanu Versa pak nepomáhá ani cena 16 680 USD (cca 382 tisíc Kč), díky které je aktuálně nejlevnějším novým vozem ve Státech. V podstatě tak jediné řešení, které značce zbývá, je snížení počtu prodejců.
Jednat se ale bude muset o razantní čistku, neboť dle expertů musí oslovených Auto News musí z kola ven 40 procent dealerství, aby síť Nissanu dokázala dál efektivně fungovat. Něco takového by nebyl příjemný krok. A nebyl by ani levný, jenže se zdá být neodvratný. Tedy pokud se Nissan nechce postupem času smiřovat jen s rolí alternativy. K té ostatně směřuje, neboť zatímco v roce 2019 disponoval v Americe 7,7procentním podílem, nyní má na kontě už jen 5,8 procenta. Hůř ale může být vždy, u nás drží jen 0,51 % trhu.
Zisky prodejců Nissanu padají ke dnu, neboť nabídku, která zákazníky moc neláká, obstarává až příliš mnoho prodejců. Aktuálně se jediným řešením, jak se z problémů vyhrabat, zdá být drastická čistka v dealerské síti. Foto: Nissan
Zdroje: AutoForum; Auto News, SDA