Po delší odmlce uspořádala ve čtvrtek 26. září Grand Automotive CE KFT, importér vozů Nissan, opět tiskovou konferenci. Na ní se poprvé ukázal médiím generální ředitel Nissanu Antione Corre, který nahradil Vladimíra Vošického. V areálu hotelu Dvůr Pecínov u Benešova se představil také model Qashqai.
Antoine Corre překvapil výbornou češtinou, v Pecínově ho doplnili Petra Růžičková a Andrej Daniel. Nissan podle nich svoji ofenzivu začal v dubnu modelem Juke MC, který nyní doplňuje nový Qashqai a ještě do konce roku by měla přijít dodávka Interstar. V příštím roce se na začátku objeví elektrický Ariya Nismo a ke konci pak nová generace modelu Leaf.
Cesta ze dna
Situace značky Nissan nebyla v poslední době dobrá. Zatímco za rok 2017 registroval Nissan na českém trhu 6273 osobních automobilů, o pět let později jen téměř desetinu – 651 vozů. Problémy nevyřešilo několik výměn na vedoucích postech, a ani změna importéra v roce 2019 zpočátku nepřinášela zpočátku radikální zlepšení. Pád kulminoval v roce 2022, ale od té doby se prodeje Nissanů u nás pozvolna lepší. Letos po osmi měsících představovalo meziroční zlepšení velmi slušných +78,3 %. Jak se zdá, u Nissanů se začíná blýskat na lepší časy, prodeje už druhý rok zvolna rostou a letošek signalizuje opět další zlepšení.
Qashqai nevšední a zajímavý
Dnes už se ani moc neví, že prvním představitelem kategorie crossoverů byl právě Nissan Qashqai, poprvé představený v roce 2007. Při své premiéře vyvolal značnou pozornost a velmi brzo se stal v Evropě i u nás nejprodávanějším modelem značky. Doposud ho bylo vyrobeno více než čtyři miliony kusů, které našly uplatnění na více než 140 trzích.
Nejnovější interpretace Qashqaie nabízí atraktivní design, vylepšené technologie, upravený interiér, a jako zvláštní bonus, který jsme si mohli v praxi vyzkoušet, díky větší tloušťce skel a nově řešeným těsněním, skvěle odhlučněný interiér.
Unikátní hybrid e-power
Hnací agregát, nazvaný e-power, v sobě kombinuje přednosti elektrického pohonu s výhodami vozidel se spalovacími motory. Spalovací motor generuje elektrický proud, kterým je nabíjen akumulátor, a ten pohání prostřednictvím elektromotoru kola. Akumulátor proto nemusí být tak velký, a hlavně ne tak těžký, jako u elektromobilů. Výhodou systému e-power je dojezd na úrovni vozidla se spalovacím motorem a tichý provoz i dynamika odpovídající elektromobilu. Toto uspořádání pohonu se může také pochlubit nízkými hodnotami spotřeby, zejména v městském provozu. Kromě Qashqaie využívá pohon e-power také model X-Trail. A jen tak mimochodem, této verzi hybridního pohonu se v poslední době intenzivně věnuje řada čínských výrobců.
Sledování okolí vozidla ve 3D osmi kamerami
Nissan přichází s revolučním sledování okolí vozidla v rozsahu 360°, využitím tří kamer na každém boku a po jedné kameře vpředu a vzadu. Přední kamera je širokoúhlá „rybí oko“ pokrývající prostor před vozidlem v úhlu 180°. Čelní kamera navíc zabírá prostor těsně před vozidlem a vytváří tak efekt „neviditelné kapoty“ čímž umožňuje řidiči vidět až před přední kola. Originálních vymožeností ale přináší nový Qashqai daleko víc.
Qashqai je vůz navržený, vyvíjený a také vyráběný v Evropě
Mnoho řidičů určitě potěší, že při celkově moderní koncepci není jeho ovládání příliš „tabletové“, ale využívá celé řady tlačítek a „knoflíků“, takže nastavení většiny funkcí, jako je větrání, klimatizace, stejně jako ovládání rádia, je intuitivní a snadné. Podvozek působí stabilně a jízda s Qashqaiem je mimořádně příjemná, takže z prvních dojmů se zdá být ve své kategorii zajímavým konkurentem.
Potenciální zákazníky nevystraší ani cena, která začíná od 599 990 Kč. Je tak skoro jisté, že Qashqai bude pokračovat v tradici předcházejících generací, které nejen u nás patřily k nejprodávanějším Nissanům. Pokud se prodejcům podaří prezentovat a zviditelnit zákazníkům nesporné uživatelské přednosti nového Qashqaie, včetně standardní pětileté záruky, má Nissan určitě našlápnuto ke slušným výsledkům.
Karel Beránek, Pecínov
Petru Růžičkovou sledoval při představování nového Qashqaie moderátor prezentace Jakub Urban