Největší nezávislé novinářské testování nových automobilů na světě proběhlo letos ve svém 46. ročníku. Neformálně tím začal proces volby evropského Vozu roku 2025 (COTY). Reportáž sepsal pro časopis AUTOmakers český člen poroty Jirka Duchoň.
Již déle než čtyři dekády se na počátku podzimu do hotelu Tannishus na pobřežním výběžku dánského městečka Tversted, na samotném severu Jutského poloostrova, sjíždí porotci volící evropský Vůz roku (Car of the Year), aby se seznámili s nejnovějšími automobily, které se na počátku následujícího roku utkají v souboji o titul COTY. Ačkoli je tato tradice úctyhodná, také letos překonala všechny dosavadní rekordy: na prostranství kolem hotelu se nakonec tísnilo neuvěřitelných 78 automobilů 31 typů od 22 značek. Loni jich tu byla necelá padesátka, a to 23 typů od 15 značek.
Celkem 32 porotců z 19 zemí
Dalším „best ever“ se stala účast 32 porotců COTY z devatenácti zemí, což překonalo loňský rekord 26 porotců z osmnácti států. Důležitou součástí Tannistests je též přítomnost zástupců automobilek z technického vývoje i marketingu, s nimiž během dnů (a dlouhých večerů) konzultujeme produkty a jejich mechaniku i vize.
Do Dánska se jich nakonec sjelo 124, a že to byly často „šajby“! Například Alfa Romeo vyslala legendárního šéfa ladění jízdních vlastností Domenica Bagnasca, Byd ředitele globálního vývoje Weijie Zhanga, španělská Cupra vedoucího vývoje Angela Suáreze a evropský Ford svého šéfdesignéra Amka Lennartse.
Tyto strohé statistiky jednoznačně ukazují na trvale rostoucí důležitost odborné ankety Car of the Year (COTY). Tomu prospívá i průběžná generační obměna, porotci zde mandát zaniká jeho 65. narozeninami, aby se z jury (na rozdíl od některých jiných anket) nestával gerontologický ústav.
Severské Tannistesten
Letos setkání probíhalo od 21. do 26. září. Tannistesten (jak zní označení těchto testů v dánštině) zajišťuje tradičně severská část poroty COTY a letos je poosmé organizoval dánský autoklub FDM v čele s charismatickým kolegou porotcem Sørenem Rasmussenem, jenž byl navíc loni zvolen novým prezidentem jury. Samozřejmostí je pondělní společné focení na pláži za hotelem a úterní zkoušení tzv. losího testu na letišti v Sindalu, jež bylo letos ale nakonec operativně a výjimečně přesunuto již na pondělní odpoledne kvůli nepříznivé předpovědi počasí na úterý. To se naštěstí nepotvrdilo a počasí, v těchto zeměpisných šířkách velmi proměnlivé a pro naši práci důležité, celkově bylo nakonec přívětivé. Ne tak dokonalé jako loni, ale celou akci jsme odchodili v košili a přeháněk bylo minimum.
A jestli skutečně kráčíme vstříc čisté elektromobilitě? Zatímco 61 % z osmdesátky přistavených automobilů letos mělo čistě elektrický pohon, loni jich bylo 69 % a předloni 45 %. V roce 2021 přitom podíl elektromobilů činil 62 %, tedy zhruba tolik co letos. Tannistests jsou jakýmsi nahlédnutím do blížící se budoucnosti, podle nějž ani dnes stále žádná „frontální elektrická ofenzíva“ neprobíhá.
Pod přísným embargem jsme dostali příležitost testovat například automobily Hyundai Inster, Cupra Terramar, Opel Grandland, Renault 5 a Fordy Capri a Tourneo Courier EV, ovšem mezi prvními vůbec jsme si vyzkoušeli též Audi Q6 e-tron, Lotus Emeya či MG Cyberster. Zatímco loni nás zde naprosto ohromil Byd Seal, jeden z nejlepších elektromobilů současnosti (dostal se až do finále COTY 2024!), letos Byd přivezl Byd Seal U, konstrukčně starší a vysloveně špatný crossover. Žádný nástup Číny se v Dánsku nekonal, MG 3 je dostupným a výkonným hybridem (vypadá však jako dvacet let starý Hyundai…) a Polestary 3 a 4 si ve své sterilitě mohou podat ruku s Niem EL8 i Xpengem G6.
Není samozřejmě jisté, zda právě z tohoto okruhu nových vozidel vzejde laureát titulu Car of the Year 2025. Některé z nich v listopadu zřejmě nesplní všechny požadavky pro zařazení do oficiálního tzv. longlistu, zatímco se na něj dostanou automobily, jež jsme zkoušet zatím nemohli, případně jsme tak činili při jiné příležitosti.
Také letošní Tannistest byl ve středu završen Dinner of the Year, slavnostní večeří, na níž se u společné tabule sešli porotci Car of the Year se svými pobočníky a vrcholnými představiteli automobilek v celkovém počtu překonávajícím 200 hlav. S nimi jsme během týdne společně snídali, obědvali i večeřeli, ale tentokrát ve vší důstojnosti a v oblecích. Naštěstí nechyběl ani Rogers Søgaard (96), jeden ze zakladatelů Tannistesten.
Připomeňme v této souvislosti, že testy v Tannisu jsou, stejně jako celá odborná anketa Car of the Year (COTY), naprosto nezávislé. Veškeré náklady na cesty, ubytování či stravu si platí každý porotce sám a vstupní poplatek 150 euro je příspěvkem do organizačního rozpočtu. To je stejné jako v případě únorových finálových jízd. Aby byla nezávislost rozhodování dokonalá, žádná automobilka nemá příležitost jakkoli sponzorovat účastníky ani organizaci samotnou. Výrobci pouze dostávají příležitost přivézt do Dánska své vozy a servisní zázemí, a také odborníky z konstrukce a marketingu pro neformální diskuse.
A jak to bude dál? 15. listopadu vedení jury Car of the Year zveřejní longlist, tedy seznam kandidátů na titul COTY 2025, a 25. listopadu bude známa sedmička finalistů. Zatím se neví, kdy a kde proběhnou zkoušky těchto finalistů a vyhlášení vítěze, autosalon v Ženevě, kde se ceremoniály poslední roky konaly, totiž již nebude.
Anketa z dlouhým rodokmenem
Odborná anketa volící evropský Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1964. Organizaci tradičně zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Když německý Stern se svojí podporou skončil, nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 60 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy. Dvěma porotcům z Ruska z pochopitelných důvodů zůstává členství pozastaveno. Novinkou je rozšíření o porotce z Rumunska, jímž se stal Florin Valentin Micu. A tím dalším se již brzy konečně stane též zástupce Slovenska, na čemž průběžně pracuji od chvíle svého zvolení. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do ročníku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí autor článku.
Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě Car of the Year