Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Výsledky registrací motorových vozidel za září podaly celkem jasnou zprávu o současném českém trhu. Prodejům nových osobních automobilů se nadále daří, navzdory špatným zprávám ze zbytku Evropy. Září bylo meziročně i meziměsíčně lepší o 6.01, resp. i 6,78 %. Výrazný růst zaznamenává letos díky dotacím kategorie elektromobilů.

Český trh si vede zatím dobře

Zatímco se Evropa potýká s odbytovými problémy a propadem registrací v řádu desítek tisíc automobilů i elektromobilů, Česko si v září jelo úspěšně svou „neevropskou“ cestou a odbytu se dařilo. I když ne všem. Registrace 18 242 osobních vozů jsou dokonce lepší než v předkovidových letech 2018 a 2019. Také registrace po třech čtvrtinách roku jsou letos lepší než loni, i když „skoky“ některých značek nejsou tak razantní, jako v září.

Prodejně se daří škodovce, která dosáhla tržní podíl 38,87 % (za letošek v průměru 33,88 %), překvapením je určitě další útok Tesly a její šesté místo (letos už podruhé, když stejné umístění dosáhla také v červnu, kdy registrovala dokonce 953 vozů a mezi elektromobily vládla podílem 62,53 %, zatímco za září to bylo 639 vozů a podíl 43,68 %). I tak je to velký úspěch.

V září si meziročně znatelně polepšily kromě Tesly (+558,76 %), také značky Audi (+ 67,19 %), Volvo (59,62 %) a Honda (+105,88 %). Naopak svědomí asi zpytují u VW (-31,25 %), Mazdy (-46,11 %) či Seatu (-80,3 %). Po devíti měsících vykázaly výrazná meziroční zlepšení především Tesla (+143,32 %), Volvo (+86,66 %) a Lexus (+66,17 %). Z předních značek letos ztrácejí např. VW (-22,76 %), či Seat (-40,73 %).

Mezi modely jsou také překvapení  

Za stále suverénní Octavií skončil v září jako druhý Kodiaq, třetí Hyundai i30, za ním smečka pěti škodovek, také v nevšedním pořadí Kamiq, Superb, Karoq, Scala a až osmá Fabia. Na deváté až desáté příčce se umístila překvapivě Tesla model 3 spolu s Hyundaiem Tucson, a další různorodou šestku tvořila Dacia Duster, MG ZS, Kia Ceed, Hyundai i20, Toyota Corolla a Tesla model Y.

Od začátku roku je modelová liga méně překvapující než za září, kdy za vedoucí Octavií, které patří 9,02 % trhu, jsou seřazeny další čtyři škodovky v pořadí Karoq, Kodiaq, Scala a Kamiq, na šestém místě je Hyundai i30, dál opět Škody Fabia (7.) plus Superb a TOP 10 uzavírá tandem Hyundai Tucson a Kia Ceed. Tesly jsou až 22. (Y) a 29. (model 3).

Radost v elektromobilní komunitě

Po červnovém měsíčním prodejním rekordu s 1524 elektromobily a tržním podílu 6,82 % přineslo září další pozitivní reakci na už půl roku trvající dotační podporu podnikatelů, a to registracemi 1463 elektromobilů, což při celkově nižších prodejích představovalo podíl dokonce 8,02 % trhu. Zásluhu na tomto výsledku má především značka Tesla, která po červnových 953 vozidlech, které znamenaly 62,53 % českého elektromobilního trhu, registrovala v září dalších 639 kusů a dosáhla na 43,68 % elektromobilního podílu, s celkovým počtem 2752 registrovaných vozů.

Elektromobily u nás nabízí už 43 značek  

Pokud budeme počítat letošních devět měsíců, tak 7231 registrovaných elektromobilů představuje už 4,2 % celkového automobilového trhu, což je ve srovnání s 2,76 % za stejné období loňského roku výrazný skok o 2603 kusů, tedy o 56,24 %. Tesle, která je u nás jasnou elektromobilovou jedničkou patří za letošní rok podíl mezi elektromobily velmi slušných 38,06 %. Druhou příčku si se značným odstupem více než dvou tisíc kusů drží Škoda a třetí, naopak s ne tak velkou ztrátou a pro mnohé asi překvapivě (hlavně díky modelu EX 30) je Volvo. O další místa se dělí: 4. Hyundai, 5. VW, 6. BMW, 7. Mercedes-Benz a 8. MG.

Velké rozdíly v podílech elektromobilů

Docela zajímavé jsou podíly elektromobilů na celkových registracích jednotlivých značek. Tesla je jasná, ta jiný, než elektropohon nedodává, Škoda letos registrovala 98,74 % vozů se spalovacími motory, Hyundai 97,14 %, Toyota 99,02 % (u ní ale tvoří 65 % prodejů hybridy), VW 96,12 %, Volvo 82,54 %, Kia 97,13 %, BMW 91,31 %, Mercedes 94,3 % a MG 90,21 %. Zajímavé, že?

Neméně zajímavé je, že v „dotačním“ žebříčku vedou samozřejmě vozy Tesla, u kterých využilo tučný státní příspěvek přes 90 % letos registrovaných, ale dvojkou je Volvo se třemi čtvrtinami dotovaných elektromobilů, podobně jako třetí VW, zatímco elektrických škodovek bylo s pomocí dotací financováno jen něco přes polovinu a ta druhá polovina dotace nevyužila.

Vozový park LUV se zřejmě nasycuje

Po loňském prodejním boomu už letos registrace lehkých užitkových automobilů tak výrazně nerostou a září bylo dokonce meziročně výrazně slabší, o -29,06 %. Zřejmě se v této kategorii také schyluje k větší rošádě na předních místech žebříčku. Po několik let takřka dominující Renault, jako by letos v posledních měsících začínal ztrácet dech. Nejprve ho škádlila a překonala Toyota, pak Ford a za září skončil Renault až čtvrtý, když na druhou příčku poskočil VW. Po devíti měsících Renault sice vede ligu LUV, ale už s ne tak velkým náskokem.

Pozitivní vliv dotací se projevil také u lehkých užitkových automobilů, když v srpnu dosáhl podíl elektricky poháněných dodávek 4,7 % a tento trend pokračoval v září na úrovni 4,31 %. Čistě elektrický pohon pro LUV v současnosti nabízí 22 značek a od začátku roku se meziročně zvedl jejich podíl téměř o polovinu, z loňských 1,57 % na letošních 2,29 %.

Zájem o motocykly neupadá

Je to už jako ohraná písnička, prodeje motocyklů nadále rostou, i když je jim již delší čas předvídán útlum poptávky. Letošní září bylo opět rekordní a meziročně o 19,25 % lepší než loňské. Také po třech čtvrtinách roku jsou letošní výsledky o 8,11 % lepší. Co k tomu dodat? Letos zatím 25 157 prodaných motorek je vizitka českého trhu, která zřejmě signalizuje další historicky nejlepší prodejní výsledek. Nejprodávanější jsou stále Hondy, kterým patří téměř čtvrtina trhu, na druhé příčce se trvale drží CF Moto s desetiprocentním podílem, před Yamahou, BMW, KTM a Aprilií.

V očekávání, jak bude

Všeobecný vývoj mobility v Evropě, a tím pádem i v Česku se dá pro zbytek letošního roku a rok příští charakterizovat, jako čas nejistého očekávání. Mnohé symptomy naznačuji, že „dobře už bylo“ a „vše zdraží“. Bude to pravda? Jasné zprávy nejsou. Je proto otázkou, zda vydrží český trh uhánět dál v současném pozitivním tempu. Vyvstávají ale také další otázky, např. jak budou zákazníci reagovat na signalizovaný, a hlavně už schválený vývoj omezování, zákazů a povolenek, který se nyní snaží vláda oddálit?

A jak se bude dál vyvíjet u nás elektromobilita, když ke konci třetího čtvrtletí bylo využito cca 87 % sumy, která byla státem přidělena na elektromobilní dotace? To zatím znamená, že by tato výhoda měla brzo zaniknout nebo mít na čas přestávku, než se seženou nové peníze. Navíc se na elektromobily chystá v Praze od nového roku zrušení výhody bezplatného parkování v rezidenčních zónách, což bylo značné lákadlo pro jejich pořízení, zvláště pro ty, kdož dojíždějí z okolí do práce v Praze. Třeba se podaří obě hrozby ještě oddálit, ale v zákaznickém apetitu nakupovat se leccos asi projeví. Čekají nás určitě mnohá překvapení.

Karel Beránek

Related Post