Centrum dopravního výzkumu (CDV) získalo v říjnu prestižní ocenění „Dobrá praxe měsíce“ za svou komplexní a inovativní Strategii bezpečnosti silničního provozu Zlínského kraje 2022-2030.
Toto ocenění je součástí evropské iniciativy zaměřené na sdílení nejlepších postupů v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Evropská charta bezpečnosti silničního provozu je společenstvím více než 4 000 subjektů a jednotlivců, které podporuje Evropská komise za účelem zvýšení bezpečnosti silničního provozu v celé EU i mimo ni.
„Zlínský kraj se odvážně zhostil výzvy snížit počet úmrtí a těžkých zranění na silnicích na polovinu do roku 2030 a téměř na nulu do roku 2050. Tato strategie je v souladu s ambiciózními cíli Evropské unie a představuje významný krok směrem k bezpečnějším silnicím pro všechny,“ uvádí Ondřej Valach z CDV, hlavní řešitel této Strategie a dodává: „Úspěch tohoto projektu ukazuje, že je možné dosáhnout významného pokroku v oblasti bezpečnosti silničního provozu i na regionální úrovni a může sloužit jako inspirace pro další regiony a města v České republice i v celé Evropě.“
Zlínský kraj se zhostil výzvy snížit počet úmrtí a těžkých zranění na silnicích na polovinu do roku 2030 a téměř na nulu do roku 2050. Tato strategie je v souladu s ambiciózními cíli Evropské unie a představuje významný krok směrem k bezpečnějším silnicím pro všechny.
Krajská strategie je transponovaná z národní úrovně, mimo ni bylo CDV zpracovatelem také místních strategií např. v Otrokovicích, Valašském Meziříčí, Vizovicích, Kroměříži a Horoušanech. Realizace aktivit v oblasti bezpečnosti silničního provozu je klíčová nejen na národní úrovni, pro systémovou a efektivní podporu krajů a měst jsou na webových stránkách Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy bezplatně k dispozici materiály.
Klíčové prvky:
- Komplexní přístup: Strategie se zaměřuje na řadu faktorů ovlivňujících bezpečnost silničního provozu, včetně rychlosti, infrastruktury, chování řidičů a technologií.
- Inovativní nástroje: Projekt využívá pokročilé analytické nástroje, jako je metoda KDE+, která umožňuje přesně identifikovat rizikové oblasti a cílit bezpečnostní opatření tam, kde jsou nejvíce potřeba.
- Spolupráce: Úspěch strategie je založen na silné spolupráci mezi různými subjekty, včetně krajských úřadů, obcí, policie a dalších zainteresovaných stran.
Čím je tento projekt tak výjimečný?
- Důkazní základ: Strategie je založena na důkladné analýze dat a identifikaci hlavních příčin nehod.
- Cílené zásahy: Místo obecných opatření se Strategie zaměřuje na konkrétní problémy a hledá pro ně efektivní řešení.
- Dlouhodobý výhled: Strategie je navržena tak, aby přinesla trvalé výsledky a přispěla k dlouhodobé bezpečnosti silničního provozu v regionu.
Tak jako je klíčové je přenesení Strategie z národní úrovně do úrovní krajských a místních, vnímáme potřebu inspirovat se v zahraničí. „Také proto jsme v letošním roce začali ve spolupráci se Samostatným oddělením BESIP Ministerstva dopravy zpracovávat a zveřejňovat Zpravodaj Bezpečná doprava. Jedná se o monitoring zaměřený na bezpečnost silničního provozu u nás a ve světě. Každé vydání obsahuje aktuální informaci o plnění Strategie BESIP 2021-2030, která se zaměřuje na plnění strategických cílů a klíčových ukazatelů, specifické téma čísla, zařazeny jsou výzkumné aktivity CDV a v závěrečné kapitole pak přehled novinek ze zahraničí, které mají vazbu na bezpečnost silničního provozu. Zpravodaj je vydáván kvartálně, v uplynulých třech číslech jsme se věnovali představení užitečných webů se zaměřením na oblast BESIP, terapeutickým programům, které byly v Česku spuštěny a zdravotně znevýhodněným v provozu, v následujícím čísle, které bude zveřejněno na konci října představíme Hloubkovou analýzu dopravních nehod,“ doplňuje Lukáš Kadula z CDV.