Národní rozvojová banka na jaře spustila dotace na nákup elektromobilu, vodíkového vozu nebo nabíjecí stanice pro firmy a živnostníky. Cílem bylo vybudit zájem o nákup ekologickou mobilitu, program měl trvat až do září 2025. Peníze ale bance došly už letos 14. října v půl třetí odpoledne.
Dotace k zaručenému úvěru na jedno osobní elektrické auto činila 200 tisíc korun, na dodávky až 300 tisíc Kč. K tomu bylo možné žádat i o prostředky na pořízení dobíječky. Celkově byly v osudí téměř dvě miliardy korun.
Rozjezd dotační výzvy byl nejdříve vlažný, ale v létě začal být zájem o státní podporu velký. Registrace osobních aut s alternativním pohonem do září meziročně stouply podle statistik Svazů dovozců automobilů (SDA) o 31,79 procenta (z 32 647 na 43 024 vozů).
Konec v půl třetí odpoledne
Počet registrovaných čistých elektromobilů přitom narostl dokonce o 42,53 procenta. Začátkem října vydala Národní rozvojová banka prohlášení, že v rámci programu zbývá už jen 10 % vyhrazených prostředků. A týden na to už bylo vše vyčerpáno. Čtrnáctého října o půl třetí odpoledne peníze na dotace došly.
Jak je to možné? „Řada importérů aut naskočila na situaci agresívním marketingem a dokázala nabídnout firmám dostatečný počet aut se zajímavou dotovanou cenou. Nejúspěšnější značkou byla v tomto směru americká Tesla, dařilo se také značce Volvo, množství elektromobilů prodaly letos v létě také Škoda, Volkswagen nebo Hyundai,“ komentoval situaci tajemník SDA Josef Pokorný.
Žádná navazující dotační podpora
Výsledek vládního dotačního pokusu? Přesná čísla z centrálního registru vozidel budou k dispozici až na konci října, lze ale odhadnout, že se letos prodalo kolem 6000 dotovaných elektroaut. „Křivka jejích prodajů bude zřejmě letos už jen klesat, protože šlo o jednorázovou akci, žádnou navazující dotační výzvu již stát nepřipravuje,“ shrnul efekty dotací Josef Pokorný.
Zdroj: archiv, Garáž.cz; TK SDA