Až neskutečných 21 070 nových osobních vozů, registrovaných za říjen, je historicky třetím nejlepším zářijovým a druhým nejlepším výsledkem za letošní rok. Čísla opět ukázala odlišnost českého trhu od většiny států Evropy. O meziročním vzestupu o 9 % za říjen a +3,3 % po deseti měsících si mohou mnohé ostatní země nechat jen zdát.
Vozům Škoda se daří
Letošní rok také ukazuje, že velký apetit českých zákazníků má pokračující tendenci, ale z nabídkového menu si vybírají podle svých chutí. A ne všechny nabízené dobroty jim chutnají. V říjnu připadlo např. více než 38,28 % z jídelního lístku na nabídku značky Škoda, které se zadařilo i v kategorii elektromobilů, když překonala dosud celoročně suverénní Teslu.
V souboji siné trojky za škodovkou se na druhou pozici dostal Hyundai, když delší dobu úspěšnou Toyotu překonal v říjnu také Volkswagen. S odstupem pátá Kia má solidní náskok před Dacií. Na sedmém místě je stálice prémiových značek, Mercedes-Benz, pozice 8 až 10 patří Fordu, Peugeotu a Renaultu. Zajímavě se seřadila v těsném sledu čtveřice prémiových značek v pořadí 11. Audi, 12. až 13. BMW a Volvo a 14. Tesla, což také potvrzuje možnosti českých, zejména firemních zákazníků.
Po deseti měsících je za suverénní Škodou (s tržním podílem 34,36 %), druhý Hyundai, který má podíl 9 %, třetí je Toyota (8,12 %), čtvrtý VW (6,65 %) a pátá je Kia (4,57 %).
Od patnáctého místa dále
Zde se nachází docela různorodá společnost. Nenápadná Suzuki, která má mimochodem hybridní pohon u 100 % svých vozů, skončila v říjnu patnáctá, ambiciózní MG šestnácté, před Ssangyong (18) se vklínil Opel (17) a devatenáctou příčku si letos drží docela překvapivě další z prémiovek, lepšící se Lexus. Poněkud překvapující je i další pořadí, kde se nacházejí mnohé, dříve úspěšnější značky, jako Honda, Citroen, Cupra, Mazda a Seat (25), kterému šlape na paty překvapivě Porsche (26).
Chutě a možnosti českých zákazníků jsou tak docela zajímavé. Třeba Porsche registrovalo za říjen víc vozů než třeba Subaru, Land Rover, Mitsubishi nebo Fiat. Podobně se u nás dařilo značce Ferrari, která je v žebříčku před značkami BYD, DS či Jaguar. Takové je Česko.
Firmy, ojetiny a hybridy
Zní to už jako ohraná písnička, ale také za říjen připadl 77,26 % podíl všech registrací na „firmy“, zatímco soukromí zákazníci tvořili jen skromných 22,74 %. Zajímavý je také citelný pokles registrací dovezených ojetých osobních vozů, za říjen meziročně o 9 % a od začátku roku o 9,5 %. To pochopitelně také svědčí o situaci a rozložení sil na českém automobilovém trhu.
Trochu ve stínu elektromobilů si vedou svůj život osobní vozy poháněné hybridními systémy. V letošním roce má už každé páté v Česku prodané nové osobní auto hybridní pohon, konkrétně 20,99 % v říjnu a 21,89 % od začátku roku. Nejvíce hybridů prodává Toyota, letos už 10 168 kusů, což představuje 64,85 % celkových prodejů značky.
Elektromobilita opět bodovala, ale dotace skončily
Po zářiovém elektro boomu, kdy se podíl registrací čistě elektricky poháněných osobních vozů vyšplhal až na rekordních 8,02 %, dosáhl říjnový podíl na české poměry velmi slušných sedmi procent. Především díky dotacím vrostl letošní podíl vozidel této kategorie po deseti měsících meziročně na 4,51 % oproti loňským 2,87 %, tedy o 63,6 %. Ze značek vládne elektromobilů jasně Tesla, které letos patří 35,6 % trhu, před Škodou s podílem 13,8 %, třetí je letos pro mnohé asi překvapivě Volvo s 9. procenty, před VW (6,1 %) a Hyundaiem (5,3 %).
V této souvislosti je zajímavé, že se v kategorii lehkých užitkových vozidel dotace dost překvapivě tolik neprojevily. I když elektromobily nabízí už 23 značek, tržní podíl se zde pohyboval v říjnu na hodnotě jen 2,98 % a za celý letošek na 2,34 %, což je samozřejmě víc než loňských 1,66 resp. 1,58 %, ale očekávání byla optimističtější. Příští dva měsíce ukáží, jak se bude elektromobilům dařit po vyčerpání dotačních peněz, a zda jejich tržní podíl opět nespadne do dřívější dvou až tříprocentní hladiny.
Lehké užitkové vozy jako na houpačce
Loňská prodejní ofenziva, která trhala historické rekordy, vydržela prakticky do letošního srpna. Od září, jako by se trh nasytil a od té doby prodeje znatelně klesly, za říjen meziročně dokonce o 35,67 %. Po deseti měsících jsou registrace sice ještě takřka stejné, jako loni, ale vzhledem k současné situaci se dá do budoucna očekávat u LUV určitý pokles prodejů.
Letos také zesílil tvrdý boj mezi jednotlivými značkami. Doposud i po deseti měsících vedoucímu suverénu minulých let, Renaultu, zřejmě chybí dodávky nových vozidel, takže v říjnu obsadil až dělené 5/6 místo. Na špici pelotonu mezitím převzal iniciativu Ford (ten je po deseti měsících druhý), před VW (čtvrtý), Toyotou (druhá) a Oplem (šestý).
Budoucnost plná otazníků
Současný vývoj registrací v Česku naznačuje, že letošní rok bude u osobních vozů o něco lepší než loňský. V tom nekopírujeme Evropu, ale jak dlouho nám tento trend vydrží je otázkou. Nad dalším vývojem se kupí docela těžké černé mraky. EU má jasně nalinkované noty zániku spalovacích motorů a vůbec to nevypadá, že by ze své strategie uhnula. Řeči některých politiků o jejich snahách odsunout přísná omezení EU jsou dnes jen naivním vyprávěním zbožných přání a spíše lhaním si do vlastních kapes. Většina chystaných opatření sice nemá z pohledu mnohých logiku, a je diplomaticky řečeno velmi ambiciózní, ale zatím to vypadá, že elektromobilita musí v Evropě i u nás zvítězit, ať to stojí, co to stojí, i za cenu pokut, zdražování a dalších donucovacích prostředků.
Karel Beránek