Suzuki Motor Corporation představila v italském Miláně svůj první sériově vyráběný elektrický model (BEV), SUV e VITARA. Výroba v indickém závodě Suzuki Motor Gujarat začne na jaře v roce 2025.
Zahájení prodeje modelu e VITARA v mnoha částech světa včetně Evropy, Indie a Japonska, se předpokládá v létě 2025. V České republice se předpokládá spuštění prodeje na podzim roku 2025.
Model e VITARA vychází z konceptu eVX, který byl představen v lednu 2023 na výstavě Auto Expo v Indii a na Japan Mobility Show v říjnu téhož roku. Jedná se o první globálně strategický model elektromobilu od Suzuki.
V návaznosti na koncept „Emotional Versatile Cruiser“ se e VITARA vyznačuje designem, který vyjadřuje pokročilé technologie, elektrickým pohonným ústrojím, elektrickým systémem pohonu 4×4 „ALLGRIP-e“, který zajišťuje vysoký výkon, a nově vyvinutou platformou „HEARTECT-e“ speciálně navrženou pro elektromobily.
Klíčové vlastnosti modelu e VITARA
· Design, který spojuje pokrokovost elektromobilu a robustnost SUV
Designové téma „High-Tech & Adventure“ ztělesňuje pokrokovost elektromobilu a odolnou povahu SUV. Exteriér se vyznačuje výrazným designem s pneumatikami o velkém průměru a dlouhým rozvorem. Interiéru dominuje integrovaný displej s pokročilými funkcemi a robustně působící obložení kabiny a středovou konzolí, což odráží zmíněné téma „High-Tech & Adventure“.
· Elektrický pohon složený z efektivní jednotky eAxle a lithium-železo-fosfátové baterie
Elektrický pohon využívá vysoce efektivní jednotku eAxle, která zahrnuje elektromotor a invertor, v kombinaci s lithium-železo-fosfátovou baterií zkonstruovanou s důrazem na bezpečnost. Pohonné ústrojí dosahuje charakteristické hbité akcelerace z klidu a ostré odezvy při zrychlování napříč celým spektrem rychlosti a při předjíždění.
· Elektrický systém pohonu všech kol „ALLGRIP-e“ se dvěma nezávislými jednotkami eAxle
„ALLGRIP-e“ je elektrický systém pohonu všech kol, který využívá bohatých zkušeností Suzuki s technologií 4×4. Tvoří jej dvojice nezávislých jednotek eAxle, jedna pro přední a druhá pro zadní kola. Systém zajišťuje nejen přesvědčivý výkon, ale také precizní řízení trakce a excelentní odezvu. Navíc je doplněn o režim Trail mode, který přibrzďováním protáčejících se kol a přesunem točivého momentu na protilehlé kolo (simulace uzávěrky diferenciálu) pomáhá při průjezdu náročným terénem.
· Nová platforma „HEARTECT-e“ vyvinutá speciálně pro elektromobily
Nově zkonstruovaná platforma „HEARTECT-e“ je navržena specificky pro použití v elektromobilech. Vyznačuje se lehkou konstrukcí, ochranou vysokonapěťového vedení a díky krátkým převisům karoserie také prostorným interiérem. Prostřední část podlahy se obejde bez výztuh, a tak pojme baterii o větší kapacitě, než by bylo možné u konvenční konstrukce.
Komentář prezidenta Suzuki
„Model e VITARA je náš první elektromobil, vyvinutý na základě opakovaného testování a úprav, abychom vytvořili snadno použitelný elektromobil pro naše zákazníky. Pro dosažení uhlíkově neutrální společnosti nabídneme po celém světě různé možnosti včetně elektromobilů, hybridních vozidel a vozidel na CNG přizpůsobených konkrétním regionům. Představení modelu e VITARA znamená významný milník na cestě k uhlíkové neutralitě. Po uvedení e VITARA budeme nadále rozšiřovat naši nabídku vozů s elektrickým pohonem a navrhovat řešení mobility přizpůsobená potřebám jednotlivých zemí a regionů.“