Tisková konference České kanceláře pojistitelů poukázala 13. listopadu na situaci v oblasti povinného ručení. Stejně jako v předchozích letech i letos rostou škody v rámci povinného ručení, pojistné ale zůstává na stejné úrovni.
Oproti 249 tis. škod v roce 2022 a 259 tis. v roce 2023 se pro letošní rok očekává další nárůst celkových škodních událostí řešených v rámci povinného ručení na 269 tis., což představuje nárůst o 4 %. Zvyšuje se i průměrná uhrazená majetková škoda, která se k 30. 9. 2024 navýšila o 9,9 %. Roste i odškodnění za imateriální újmu, meziročně vlivem nárůstu mezd o 7,5 %. Podobně jako v předchozích letech se dále vzdalují hodnoty průměrné škody a průměrného pojistného.
Pojišťovny očekávají z důvodu škodní inflace vyšší plnění
Pro rok 2024 se očekává celkové vyplacené plnění ve výši 17,9 mld. Kč, což hodnotu z roku 2023 ve výši 16,7 mld. Kč překračuje o 1,2 mld. Kč. Vůči plnění roku 2022 ve výši 14,9 mld. Kč se jedná o nárůst o 3 mld. Kč. Navíc závazky spojené s dlouhodobými výplatami zejména ze škod na zdraví se pro rok 2024 očekávají ve výši 2,2 mld. Kč, což také překračuje hodnotu předcovidového ročníku 2019, kdy byla tato hodnota 2 mld. Kč. Důvod navyšujících se škodních závazků spočívá zejména ve škodní inflaci.
Co stojí za škodní inflací?
Mezi hlavní důvody škodní inflace patří navyšující se ceny práce a náhradních dílů v autoservisech. Dalším důvodem je postupná modernizace vozového parku a tím i vyšší technologická i finanční náročnost prováděných oprav vozidel. „Na škodní inflaci měla samozřejmě významný vliv také velmi vysoká inflace v celé ekonomice, přičemž aktuální snížení škodní inflace neznamená pokles průměrné škody, ale pouze její další mírně nižší nárůst,“ popisuje důvody škodní inflace a její intepretaci Petr Jedlička.
Meziročně stagnují počty škod na zdraví
V případě škod na zdraví aktuálně přibližně 91 % z nich vzniká z lehkého zranění, dále 7,1 % souvisí s těžce zraněným poškozeným účastníkem dopravní nehody a u 1,9 % všech škod na zdraví se jedná o nároky spojené s usmrcením oběti dopravní nehody zahrnující např. oprávněné nároky pozůstalých a další. Za posledních pět let představují škody na zdraví spojené s těžkým zraněním a usmrcením cca 9 % až 14 % všech škod na zdraví, nicméně na celkovém závazku škod na zdraví se podílejí z 56 % až 73 %.
Stabilizace růstu pojištěných vozidel po předchozích turbulencích
Celkový počet pojištěných vozidel všech druhů a kategorií s platnou pojistnou smlouvou POV přesáhl v 2. pololetí 2024 hodnotu 9,57 mil. vozidel. Meziročně růst celého pojištěného portfolia dosahuje úrovně cca 2,9 %, čímž se potvrzuje, že proti předchozím turbulencím v jeho nárůstu dochází ke stabilizaci situace a na růst počtu pojištěných vozidel má částečný vliv i nově pojištěných cca 28 tis. neregistrovaných vozidel, kam spadají zejména elektrokoloběžky.
Zdroj: TK ČKP, Tomáš Pavlík