Mezinárodní odborná porota, která volí evropský Vůz roku (Car of the Year, COTY), oznámila v pátek 15. listopadu jména sedmi automobilových novinek, jež se utkají o titul COTY 2025.
Zatímco třeba v ročníku 2022 bylo šest ze sedmi vozů plně elektrických, loni se do finále dostaly čtyři elektromobily, zatímco letos jsou pouze tři, Hyundai Inster, Kia EV3 a Renault 5. Je však třeba dodat, že i další dva vozy, Alfa Romeo Junior a Citroën C3, mají své plně elektrické deriváty.
V seznamu uchazečů o prestižní titul Car of the Year 2025 se nakonec objevilo 42 nových automobilů, které splnily požadavky pro zařazení do letošního ročníku. Z nich nakonec 60 porotců z 23 zemí vybralo sedm, jež se utkají o prvenství. Dosud se nebodovalo, každý porotce pouze napsal sedm svých favoritů. Těm se pak jednoduše spočítaly „čárky“ a pod sedmým s jejich nejvyšším počtem udělalo vedení poroty čáru. Všechny tyto vozy měli členové poroty k dispozici na zářijových velkých zkouškách v dánském Tannisu, kam se letos sjelo 78 automobilů 31 typů od 22 značek. Pojďme si nyní finalisty představit v abecedním pořadí.
Finalisté COTY 2025
- Alfa Romeo Junior
- Citroën C3
- Cupra Terramar
- Dacia Duster
- Hyundai Inster
- Kia EV3
- Renault 5/Alpine A290
Jak bude volba evropského Vozu roku (COTY) pro rok 2025 probíhat? Situaci ovlivnil definitivní konec legendárního jarního autosalonu v Ženevě, kde býval v posledních více než deseti letech slavnostně dekorován vítěz. Poslední zkoušky dnes zveřejněných finalistů a jejich hodnocení proběhnou počátkem příštího ledna na závodním okruhu v belgickém Mettetu (Jules Tacheny Circuit) a jeho okolí. Vůz roku 2025 (Car of the Year) bude pak vyhlášen 10. ledna na zvláštním ceremoniálu na úvod autosalonu v Bruselu, tedy v podobě z roku 2022.
Odborná anketa volící evropský Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1964. Organizaci tradičně zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Když německý Stern se svojí podporou skončil, nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo).
Pozastavení Rusové
Porota v současnosti sestává z 60 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy. Dvěma porotcům z Ruska z pochopitelných důvodů zůstává členství pozastaveno. Novinkou je rozšíření o porotce z Rumunska, jímž se stal Florin Valentin Micu. A tím dalším se již brzy konečně stane též zástupce Slovenska. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do ročníku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí autor článku.
Jiří Duchoň, porotce COTY