Blíží se 22. ročník charitativní aukce panenek navržených či vyrobených známými osobnostmi pro organizaci UNICEF. Vlastní panenkou přispěje i Volvo Car Czech Republic. Benefiční večer proběhne 3. prosince.
V letošním ročníku se do aukce panenek od známých osobností, která vyvrcholí benefičním večerem v Českém muzeu hudby v Praze, zapojí i společnost Volvo Car Czech Republic a její nová ambasadorka, Jitka Čvančarová, přední česká umělkyně, herečka a režisérka, která je dlouholetou vyslankyní dobré vůle dětského fondu OSN UNICEF. Společně oslovily nadějnou mladou designérku Lindu Procházku a tak se zrodila Freya, panenka ochránkyně, symbol bezpečné cesty životem.
Každý, kdo se od 25. listopadu zaregistruje na www.aukceunicef.cz, může přihazovat až do 12.00 hodin 3. prosince 2024. Poté bude aukce znovu spuštěna v 19.00 hodin, kdy poběží současně s benefičním večerem, který se uskuteční v Českém muzeu hudby, kde bude možné dražit jednotlivé panenky také osobně.
Tvorba produktové designérky Lindy Procházky se pohybuje na hranici designu a umění. Absolventka produktového designu na UMPRUM a průmyslového designu na FA ČVUT, držitelka mnoha ocenění (z nichž nejčerstvější je cena veřejnosti letošního ročníku Designbloku), do roku 2020 designérka londýnské pobočky společnosti Lasvit a zakladatelka designové značky LINDA PRO zvolila pro svoji panenku propojení základu vlastní tvorby s filozofií švédské automobilky.
„Jedním z hlavních pilířů Volva je bezpečnost, zejména ochrana života. Panenka proto symbolizuje ochrannou postavu, která ztělesňuje tuto hodnotu. Inspirací mi byla severská mytická bohyně Freya, která chrání svou rodinu a děti. Její jemné, ale silné vlastnosti jsem přenesla do návrhu panenky, která vyjadřuje mateřskou péči a bezpečí,“ popisuje Linda Procházka, jak se zrodila základní myšlenka.
A protože sklo je mladé výtvarnici nejvlastnější tvůrčí surovinou, není divu, že se stalo materiálem pro zhotovení i této panenky. „Sklo symbolizuje křehkost a sílu, což je silným emocionálním spojením s dětmi, které UNICEF chrání,“ vysvětluje designérka.
Není to poprvé, kdy Volvo čerpá inspiraci z mytologie své domoviny. Skandinávská legenda stojí třeba za zrodem podoby ikonických předních světlometů nových vozů Volvo s typickým prvkem ve tvaru Thorova kladiva.
A nyní je tu Freya… Staroseverská kráska je jednou z nejvýznamnějších bohyní skandinávského bájesloví. Je fascinující postavou, která propojuje sílu lásky, plodnost a bojovnost a chrání ty, jež miluje. Její role v severské mytologii jako bohyně lásky, války a magie jí dává mimořádnou komplexnost a vliv. Symbolizuje také ženskou sílu a odolnost. Její vliv zahrnuje různé aspekty života a kosmu, což z ní činí bohyni velkého významu a moci.
Dodnes je Freya jednou z nejznámějších postav skandinávského folklóru a její symboly se často odrážejí v moderní kultuře, včetně literatury, filmu, a dokonce i v komerčním designu. Zde bývá využíváno i spojení její osoby s bohatstvím a exkluzivitou.
Základem filozofie značky Volvo je od samého počátku bezpečnost na prvním místě. Ochrana lidského zdraví a života se tak logicky stala propojovacím aspektem, jejž designérka Linda Procházka zvolila při návrhu své panenky pro UNICEF. Současně není pochyb, že jedním z nejvýznamnějších bezpečnostních prvků v historii nejen značky Volvo, ale celého automobilismu je bezpečnostní pás. Ten přišel na svět právě v dílnách švédské automobilky a velmi rychle se zabydlel ve vozech všech světových značek.
Tento zásadní vynález byl vyvinut v roce 1959 švédským inženýrem Nilsem Bohlinem, který byl zaměstnán automobilkou Volvo. Jeho konstrukce se od té doby v podstatě nezměnila a je nyní standardem ve všech osobních vozidlech po celém světě. Bohlinův nový systém byl zároveň pohodlnější a snadnější na používání než předchozí bezpečnostní pásy, což znamenalo, že ho lidé byli ochotnější používat.
Volvo se rozhodlo patent na tříbodový bezpečnostní pás nezpeněžit a místo toho jej učinilo volně dostupným pro všechny automobilové výrobce. Důvodem bylo přesvědčení, že je tento prvek natolik důležitý pro zlepšení bezpečnosti na silnicích, že nemůže být omezen pouze na vozy značky Volvo. Tento krok umožnil rychlé rozšíření tříbodového pásu napříč automobilovým průmyslem a podle statistik tak zachránil od svého zavedení více než milion životů.
Organizace jako National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) označily tento pás za jednu z nejdůležitějších bezpečnostních inovací v dějinách automobilového průmyslu. Volvo tím posílilo svou pověst lídra v oblasti jízdní bezpečnosti, což se odráží v jeho designu a technologiích dodnes.
Důležitost tohoto bezpečnostního prvku a snahu o ochranu lidských životů symbolizuje na těle panenky Freyi její vlastní skleněný „pás“ v podobě zlaté stuhy či šerpy. Při celkovém návrhu skleněné figurky pak Linda vycházela z podoby panenek, jak si je vyrábějí děti z chudých oblastí země.
Freya se tak stane příspěvkem společnosti Volvo Car Czech Republic do charitativní aukce a na benefičním večeru 3. prosince 2024 bude mít přítomny své dvě „maminky“: autorku, designérku Lindu Procházku, a herečku, zpěvačku a režisérku Jitku Čvančarovou.