Prostým pohledem na listopadové výsledky vypadá český trh s novými osobními auty optimisticky. Celkových 20 641 registrací je historicky třetí nejlepší výsledek za 11. měsíc i třetí nejlepší v tomto roce. Také letošních zatím 213 710 registrovaných nových osobáků je historicky páté nejlepší. Meziročně tyto hodnoty znamenají nárůst o 6,34, resp. 3,59 %.
Také motocykly se dál prodejně zlepšují a letos dosahují historicky nejlepších výsledků. Pro mnohé je to dost nepochopitelný jev, ale i zatím stojí zájem zákazníků. Ten naopak už poklesl u lehkých užitkových vozidel, kde se v posledních pěti měsících začíná trh po prodejním boomu loňského a začátku letošního roku stabilizovat. Potřeby rozvážkových společností se zřejmě naplnily, takže přichází návrat poptávky na úroveň dřívějších úspěšných let. Dalo by se říci, pohoda.
Končící rok a s ním až překvapivé množství nově registrovaných automobilů je ale také odezvou na všemožné slevy a akce, které připravili výrobci automobilů prostřednictvím svých dealerů. Cílem intenzivních nabídek je vyprodání veškerých zásob, což sice přispívá ke zlepšování statistických ukazatelů, ale nelze je brát jako nějaký projev dlouhodobějšího oživení trhu.
Rok Tesly a Volva
I měsíc před koncem roku se dá konstatovat, že ze značek první dvacítky se letos nejvíce dařilo Tesle, která za 11 měsíců prodala meziročně o 1926 vozů víc (+131,2 %) a Volvu (+1892 kusů a +69,46 %). Tesla jasně vydělala na dotacích a poskočila z 22 příčky na 15. a Volvo se letos vypracovalo dokonce na 12. místo, když si získalo nové zákazníky také díky zajímavému mixu pohonů, v němž 33,9 % tvořily hybridy s benzinovými motory, 31,5 % naftové hybridy, 14,8 % benzinové plug-in hybridy, 18,7 % čistě elektricky poháněná vozidla a jen 1,1 % neelektrizované modely.
Ze značek v TOP 10 české hitparády si zatím meziročně nejvíce polepšily Dacia (+17,8 %), Peugeot (+17,2 %) a Toyota (+4,6 %), zatímco ztráty zaznamenaly VW (-19,9 %), BMW (-8,2 %), Kia (-7,8 %) a Mercedes-Benz (-5,9 (%).
Octavii patří stále 8,64 % trhu
Ligu modelu vede suverénně, i přes meziroční pokles o 9,6 % Škoda Octavia, před Karoqem, Kodiaqem, Kamiqem, Scalou a Fabií. Teprve sedmá příčka patří Hyundaii i30, za kterým jsou Škoda Superb, Hyundai Tucson, Kia Ceed, Dacia Duster, Toyota Corolla, VW Golf, Toyota RAV4 a patnáctku uzavírá MG ZS. Mezi letošní skokany patří především dva modely Tesly – Y a 3, Opel Crossland, Mercedes-Benz GLC a Volvo EX30.
Dotace elektromobilům pomohly
Vývoj registrací elektromobilů zaznamenal letos do června díky dotacím vzestup z tržního podílu lehce nad 2 % na 4,7 až 8,02 % s tím, že listopad naznačil pravděpodobnost opětovného poklesu. Jak velký bude a zda vůbec nastane ukážou další měsíce, i když nedávná informace o velkém tendru čistě elektrických Toyot spolu s legislativními změnami od 1. 1. 2025 zřejmě prodeje zlepší.
Na obzoru problematická perspektiva
Současný optimismus automobilového trhu koncem letošního roku zřejmě vystřídají starosti z důsledků opatření EK, která začnou platit od začátku roku 2025. Stačí si připomenout slova eurokomisaře pro klima Wopke Hoekstry, který prohlásil, že nejen trvá na zpřísnění limitů CO2 pro příští rok, ale také na pokutách pro automobilky, pokud nesplní zelené cíle.
Aby automobilky nemusely platit ničivé pokuty (95 eur za každý nadlimitní gram CO2) Evropské komisi, nesmí flotilové prodeje dané značky překročit emisní limit 93,6 gramu CO2 na km jízdy. Dosud platí limit 116 gramů. To v podstatě znamená, že v příštím roce bude nutné k vyhnutí se drastickým pokutám registrovat na jeden elektromobil maximálně tři automobily se spalovacími motory. Dosáhnout 25procentní podíl elektromobilů, když se v rámci Evropy pohybuje okolo 10 %, a u nás letos pod 5 % bude hodně tvrdý oříšek.
Bez pardonu
Všemohoucí EK slovy komisaře Hoekstry dokonce obviňuje automobilky z toho, že obavy výrobců jsou přehnané a v žádostech vyslovovaných některými lokálními politiky o revizi klimatických cílů pro automobilový průmysl nevidí smysl. Krom toho nevidí EK ve změnách, či posunutí bezemisních cílů záchranu automobilů, takže je prakticky bezmilostně odsuzuje k zániku. Tak uvidíme, jak se vše vyvine. Dobře to ale vůbec nevypadá.
Další biče na motoristy
Pro naplnění, podle mnohých nerealistických cílů, v podobě totálního odklonu Evropy od spalovacích motorů k elektromobilitě má EU, členské státy a lobbistické skupiny celkem jednoduchý recept. Zpřísní podmínky tak, že je automobily nebudou moci současnými technologiemi splnit. Zároveň nařídí zvýšení daní u pohonných hmot, opět donutí vlády vyplácet dotace, pobídky, daňové úlevy a poskytovat další privilegia pro elektromobily a v podstatě postaví automobily mimo zákon. Jak jednoduché.
Tak uvidíme
Říká se, že žádná kaše není tak horká, jak se uvaří, ale zatím je víc než pravděpodobné, že všechny „regulace“, sankce, pokuty a z nich vyplývající zdražování platí, protože byly schváleny vládami členských zemí EU za předsednictví ČR, naposledy v roce 2022. A pokud se nebude dařit prodávat elektrické vozy, nezbývá než uměle brzdit prodej automobilů se spalovacími motory.
To, aby evropští politici přiznali, že jimi nalinkovaná cesta je špatná, a že svými rádoby ambiciózními ideologiemi bez ohledu na surovinové a technologické možnosti zahnali prakticky všechny průmyslové země EU do pasti, určitě nehrozí. Je otázkou, zda reakce na propouštění lidí a zavírání továren pomůže. Příští rok proto nebude určitě jednoduchý.
Karel Beránek