FOTO: Erich Handl
Spread the love

Devět let byly elektromobily v Praze osvobozeny od placeného parkování. S Novým rokem to skončí a poplatky se zvednou i pro sdílená auta. Hlavní město hodlá elektromobilitu podporovat jinak.

Ačkoliv ještě stále zbývá schválit detaily, jednotlivé městské části už řidičům prodávají parkovací oprávnění. Podobnou cestou se vydalo Brno. Jinde výhody při parkování pro elektromobily zatím zůstávají.

O zrušení parkování zdarma pro e-auta rozhodla Rada hlavního města Prahy už začátkem roku. Majitelé budou platit od 1. ledna.

„Elektromobil zabírá na ulici prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst tedy není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů,“ řekl Novinkám náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Změna se týká všech aut s registrační značkou začínající písmeny EL, tedy i ze sítě nabíjených plug-in hybridů.

Další podpora jen pro návštěvníky

Město bude podle Hřiba elektromobilitu podporovat i nadále, ale jinými cestami. „V nově připravované reformě zón placeného stání by měly mít zvýhodněnou cenu návštěvnických parkovacích oprávnění a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek,“ dodal.

Návrhy změn jsou připravené, ale konečná podoba závisí na výsledku jednání v rámci magistrátní koalice, jež stále probíhá. Kdy by mělo finální schvalování proběhnout, Hřib neupřesnil, a tak v tuto chvíli není ani jasné, zda budou majitelé e-aut platit stejné částky jako řidiči ostatních aut, anebo budou mít třeba jen v některých zónách slevu.

Především za druhé vlastněné vozidlo jsou poplatky vysoké. Rezident za jeho parkování ročně zaplatí 7000 korun, podnikatel v nejdražším pásmu dokonce 36 tisíc Kč.

„Je pravda, že dosud není úplně rozhodnuto, jak to s elektromobily vlastně bude, zda budou, či nebudou mít nějaké slevy. Jedná se o politické rozhodnutí, ale politikům uniká, že úředníci již parkovací oprávnění vydávají, za standardní ceny,“ sdělila Novinkám Karolína Šnejdarová z kanceláře starostky Prahy 1. 

Pokud by padlo rozhodnutí o slevě, nejspíš by se to řešilo poměrným prodloužením již zakoupeného parkovacího oprávnění.

Zdroj: novinky.cz

 

Related Post