Sedmnáctiletí řidiči, kteří jezdí v doprovodu mentora, se dopouštějí výrazně méně přestupků než osmnáctiletí držitelé řidičského oprávnění. Novinku využívá 20 % řidičů, kteří se letos stali držiteli řidičského oprávnění.
Statistiku ukazují to data Ministerstva dopravy, která v úterý vyhodnotila Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu. Rada rovněž schválila návrh opatření, jejichž cílem je v příštích dvou letech dále snižovat počet obětí a těžkých zranění v silničním provozu.
„Cílem L-17 je umožnit odpovědným rodičům, aby provedli své děti prvními měsíci za volantem a pomohli jim stát se lepšími řidiči. Ukazuje se, že to v praxi má očekávaný efekt a sedmnáctiletí řidiči se svými mentory jezdí opravdu bezpečně. Dopustili se od začátku roku pouze 50 bodovaných přestupků. Řidiči starší 18 let, kteří letos získali řidičské oprávnění skupiny B, přitom od ledna zaznamenali takových přestupků už 565,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
O institut L-17 je už v prvním roce od zavedení novinky zájem. Z celkového počtu udělených řidičských oprávnění skupiny B v období od ledna do konce října, využilo 20,0 % režim L 17. V porovnání sedmnáctiletých a osmnáctiletých se jedná o 46,2 %. Od počátku roku bylo zaregistrováno 38 551 mentorů. Na jednoho řidiče L-17 připadá průměrně 1,68 registrovaného mentora. Největší podíl mentorů je ve věkové skupině 41-50 let, a to 11 916 mentorů (58,3 %).
„Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ dodal Kupka. Statistika rovněž ukazuje, že podíl mužů a žen mezi zapsanými mentory je přibližně vyrovnaný. Podíl mužů je 51,6 %, žen je 48,4 %.
L-17 je důležitým prvkem novely zákona o silničním provozu, platné od 1.1. 2024. Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější a také nejohroženější skupinou. Z celkového počtu dopravních nehod v ČR 11 % zaviní řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %. Vládní Strategie BESIP 2021-2030 se proto zaměřila právě na tuto skupinu. Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu v minulosti podpořila zavedení institutu L-17 jako jeden z nástrojů účinné prevence. L-17 funguje úspěšně v řadě evropských zemí například v Německu, Rakousku či na Slovensku.
Ministerstvo dopravy a jeho oddělení BESIP podporuje informovanost o L-17 řadou aktivit. Mentoři mají k dispozici manuál Asociace autoškol a také aplikaci L17, které využívají například jako pomocníky při vedení a rozvíjení znalostí a dovedností mladého řidiče. Na webu BESIP najdou zájemci veškeré informace o L-17 a novém bodovém systému. Před spuštěním legislativní novinky vedl BESIP informační kampaň k L-17 v rádiích, v televizi a na sociálních sítích, kde spot BESIP s internetovým tvůrcem Mikýřem vidělo více než 500 000 lidí.
BESIP ve spolupráci s Pardubickým krajem uspořádal tři kurzy bezpečné jízdy pro řidiče a mentory L-17 na polygonu Vysoké Mýto. Součástí byl trénink krizových situací na cvičné ploše, ale také zpětná vazba od instruktorů na reálnou jízdu řidiče a mentora v silničním provozu. „Na základě analýzy L-17 v zemích, kde funguje dlouhodobě, víme, že řidiči, kteří začnou se svým rodičem, mají následně i při samostatné řidičské praxi méně nehod a méně přestupků než ti, kteří L-17 nevyužijí. Důležité ovšem je, aby se mentoři na svou roli připravili, byli aktivní a dávali mladým řidičům potřebné rady,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Informace o L-17, autoškole a chování na silnici v krizových situacích je rovněž součástí projektu „Nultá hodina autoškoly“, který BESIP spolu s preventisty policie a Hasičského záchranného sboru nabízí od loňského roku středním školám. „Od roku 2023 jsme uspořádali více než 100 projektových dnů na středních školách, kde jsme o možnosti L-17 a zásadách bezpečné jízdy informovali více než 8000 studentů,“ upřesnil Neřold.
Tato aktivita bude pokračovat i v dalších dvou letech jako jedno z opatření schválených Radou vlády pro bezpečnost silničního provozu na období 2025-2026. Pokračovat bude také systematické odstraňování nehodových lokalit na krajských silnicích za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury. Bude provedeno celoplošné hodnocení silnic 1. tříd z pohledu úrovně jejich bezpečnosti, ze kterého vyplynou úpravy těchto rizikových míst.
Zásadním nástrojem pro zvyšování bezpečnosti bude rovněž dohled policie nad nejnebezpečnějšími přestupky jako je vysoké překračování rychlosti, alkohol a návykové látky či držení mobilního telefonu. Preventivní kampaně BESIP se v příštích dvou letech zaměří mimo jiné na bezpečnost motocyklistů, jejichž počet v silničním provozu se stále zvyšuje a je bohužel doprovázen vysokým počtem úmrtí a těžkých zranění.