Spread the love

Stavba dálnice D4 Via Salis byla dokončena tento týden a řidičům se ve svátečním období otevírá rychlé spojení mezi středními a jižními Čechami.

V rámci prvního partnerství soukromého a veřejného sektoru PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů zcela nové komunikace a bylo modernizováno dalších 16 kilometrů starších úseků. Stavba trvala 43 měsíců, přičemž následujících 25 let bude o novou dálnici pečovat soukromá společnost Via Salis Operations.

Páska se slavnostně stříhala u křižovatky Lety, nedaleko místa, kde se v roce 2021 pokládal základní kámen stavby. V sousedství křižovatky, přibližně uprostřed trasy nové dálnice vyrostlo také moderní Středisko správy a údržby komunikace. V něm se dnes sešly další stovky lidí, kteří se na projektu D4 podíleli.

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. Stavba nejenom zrychlí cestu z Prahy na jih Čech a naopak, ale bude také mnohem bezpečnější. Řidiči nebudou muset projíždět nebezpečnou křižovatkou Lety u Písku a zbaví se také tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvádí premiér Petr Fiala.

Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Dálnice D4 výrazně urychlí spojení mezi středními Čechami (Praha, Příbram) a jižními Čechami (Strakonice, Písek) a dále směrem k hranicím s Německem, čímž pomůže i ekonomickému rozvoji regionů, které propojuje. Vznikla komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích a výrazně uleví od dopravních komplikací a sníží nehodovost.

Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.

„Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dálnice D4 bude svým technologickým vybavením významně přispívat k bezpečnosti a plynulosti provozu. Jednu z klíčových staveb na D4 proto představuje Středisko správy a údržby koncesionáře nebo zjednodušeně řečeno operační centrum. V centru sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations, která má na starosti správu a údržbu dálnice pro období příštích 25 let. Do operačního centra, se sbíhají všechny informace, které se přenášejí z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4. 100% pokrytí dálnice umožní týmům operátora reagovat rychle na případné události na dálnici.

Projekt D4 také vyniká přístupem k ochraně životního prostředí. Na D4 se například zrecyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily zejména emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. I v současnosti běží další udržitelné iniciativy. Jako příklad může posloužit třeba výsev speciálních směsí semen podél dálnice, který vytváří tzv. divoké louky, namísto tradiční monokulturní trávy. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru.

„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut.“, uvádí generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou. Celý projekt jsme prováděli tzv. vlastními kapacitami“, dodává k tomu Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS, která stavbu naprojektovala a realizovala veškeré stavební práce.

Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Stát bude koncesionáři pravidelně hradit tzv. platbu za dostupnost.

Otevření dálnice se účastnili předseda vlády Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka jako zástupce zadavatele, místopředseda sněmovny Karel Havlíček, který jako ministr dopravy koncesionářskou smlouvu podepsal, a generální ředitel koncesionáře Via Salis Christian Biegert. Oba akcionáře VINCI Highways i Meridiam pak reprezentovali Pierre Anjolras, výkoný ředitel světového koncernu VINCI a výkonný ředitel Meridiam Fady Selwan.

K dalším významných hostům patřili velvyslanec Francie Stéphane Crouzat, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, hejtmani obou dotčených regionů a senátoři a poslanci, kteří projekt během realizace sledovali.

Related Post