Honda a Nissan se v pondělí dohodly na zahájení rozhovorů o fúzi. Debaty mají skončit v polovině roku. Plán fúze počítá s vytvořením holdingu, pod nějž by Honda a Nissan nově spadaly. Součástí skupiny by se mohla stát také Mitsubishi.
Ta je strategickým partnerem Nissanu. Honda má získat většinu v představenstvu budoucí skupiny. Strategickou alianci s Nissanem má i Renault, který je zároveň stále částečným vlastníkem firmy. Ten součástí obchodu podle dostupných informací nebude. Proti případné dohodě automobilek ale nic nenamítá. Aktuálně analyzuje dopady takového kroku. Pokud bude záměr úspěšný, půjde o největší spojení v autoprůmyslu od roku 2021, kdy Fiat Chrysler Automobiles a PSA vytvořily koncern Stellantis.
Honda, jejíž tržní hodnota přesahuje 40 miliard dolarů (asi 965 miliard korun), je aktuálně druhou největší automobilkou v Japonsku, Nissan třetí. Jeho hodnota se pohybuje kolem deseti miliard dolarů. Spojení, které by nový podnik zařadilo mezi trojici největších výrobců automobilů za Toyotou a Volkswagenem, přichází v době, kdy tradiční automobilky čelí sílící konkurenci. Na vzestupu jsou čínští výrobci, kteří se snaží uplatnit se na trhu cenově dostupnými elektromobily. Zároveň se daří také americkému producentovi elektromobilů Tesla podnikatele Elona Muska.
Nissan ohrožuje propad zisku
Nissan má letos finanční problémy a nové analýzy ukazují, že jsou závažnější, než se očekávalo. Propad nezastavila ani propouštění či restrukturalizace. Ze spolupráce odstupuje i dosavadní partner Renault. Za třetí kvartál se společnosti propadl provozní zisk o 85 % a existuje riziko bankrotu. Existuje několik řešení situace, o kterých se aktuálně hovoří. Do společnosti údajně plánuje finančně vstoupit výrobce Foxconn, který například vyrábí telefony iPhone. Ve hře je také vytvoření společného podniku s Hondou.
Carlos Ghosn skeptický
Záměr japonských automobilek už ale sklízí i kritiku. O jeho smyslu pochybuje například bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn. Ten podle agentury Reuters uvedl, že se Honda a Nissan ve spoustě věcí duplikují. Při spojení je naopak podle něj důležité, aby se firmy spíše doplňovaly a pomohly si tak vykrýt své slabé stránky. „Pokud se fúze uskuteční, osobně si nemyslím, že bude úspěšná,“ prohlásil Ghosn.
Zdroj: Automotive News