Loňský, meteorologicky mimořádně teplý rok, se promítnul také na českém trhu osobních vozů, a to zejména ve vyšších a nejvyšších polohách autosféry, kde nečekaně zářily mnohé dražší a hodně drahé hvězdy. Tržní počasí bylo štědré i ve sféře lehkých užitkových aut, nákladních vozidel a motocyklů, kterým se budeme věnovat v samostatných komentářích.
Rok řady specifických okolností
Přestože rok 2023 probíhal pod vidinou solidních registrací, tak trochu se opomíjejí zvláštnosti, které jej provázely. Počáteční nejistotu začaly překonávat dodávky předloni objednaných vozů, které až nečekaně navyšovaly prodeje, zvlášť u některých značek.
Mimořádný vliv na prodeje před koncem roku mělo oznámení, že od letoška bude uplatněn dvoumilionový limit pro odpis DPH. Proto nastala před koncem roku opravdová nákupní smršť vozidel s cenovkami +2 mega a hlavně o hodně výš. Z toho vyplynul:
Kouzelný prosinec
Zatímco meziročně zaznamenal prosincový trh nových vozů nárůst jen o 3,39 %, a škodovce registrace klesly o 3,77 % nebo VW o 11,32 %, takový Aston Martin si polepšil o 1100 %, Ferrari o 475 %, Bentley o 400 %, Lamborghini o 200 %, Porsche 173,17 %, Rolls-Royce + 166,67 %, či Maserati + 50 %. A Mercedes-Benz skončil za prosinec na absolutně páté příčce, před Dacií a Kiou.
A aby to nebylo málo, tak BMW na osmém místě byl lepší než Ford a Renault, Volvo skončilo jedenácté před Audi, ale i před Ssangyongem, Suzuki a Peugeotem. Tesla porazila Seat a Mazdu a Porsche s registracemi 112 kusů (jen za prosinec) bylo lepší než Honda, Subaru Fiat a další. Ani Ferrari nepřišlo zkrátka, když registrovalo za pouhý měsíc 23 nových čtyřkolových drahokamů.
No a žně měla i většina značek obytných automobilů, která na tom byla s meziročním zlepšením často o stovky procent, také naprosto nečekaně skvěle. Jen v prosinci jich byla registrována zhruba stovka a listopad na tom nebyl o moc hůře.
Zamračeno, nebyli jen vítězové
S úspěchy luxusu dost ostře kontrastují ztráty tradičních mainstreamových značek, a to nejen v prosinci, ale i za celý rok 2023. Zatímco český trh si meziročně polepšil po 12 měsících o 15,27 %, za prosinec to bylo navzdory uvedeným úspěchům prémiových značek. už jen o 3,93 %. Tento neradostný výsledek mají na svědomí meziročně zhoršené registrace např. u značek Citroën, Cupra, Dacia, Ford, Honda, Jeep, Mazda, Mitsubishi, Opel, Peugeot, či Seat.
V pohodě a slunečno
Ze značek, které se umístily v loňských TOP 10 si nevíce meziročně polepšila čtvrtá Toyota (+42,13 % a za prosinec byla dokonce třetí), osmé BMW (+30,56 %), první Škoda (+23,19 %), třetí VW (+18,21 %) a šestý Mercedes-Benz (+17,92 %). Pátá Kia (+11,91 %) a druhý Hyundai (+7,87 %) byly také meziročně lepší, ale už nedosáhly na průměrný roční nárůst a ostatní už tolik důvodů k oslavám neměli.
Skokany loňského českého automobilového trhu byly kromě Toyoty ještě značky MG a Ssangyong, které si dál vylepšovaly své pozice. Čínská značka s britským názvem si polepšila z předloňského 29. místa na pozici 18, a z tržního podílu 0,18 % se zlepšila o celé procento víc, na 1,18 %. Ssangyong je už na českém trhu víc etablovaný a poskočil z šestnáctého místa na 13. s podílem 1,43 %. Avizované další čínské značky loni na český trh nijak významně nezaútočily.
Podíly obchodních tříd se mění
Green Deal a vše, co s ním souvisí, přinesl do českého trhu osobních vozů jiný vítr než konšelé z Bruselu a politici očekávali. Za posledních pět let výrazně ubylo registrací menších vozů (tedy těch s nižšími emisemi CO2), a naopak přibylo těch velkých, s emisemi logicky vyššími. Konkrétně doslova dramaticky klesl tržní podíl v kategorii malých vozů z 15 na 10 procent a u nižší střední třídy o víc než 10 %. Naopak výrazně stoupnul podíl SUV, o víc jak 12 %, stejně jako vozů luxusních a sportovních. Není proto divu, že průměrné množství emisí CO2 všech nově registrovaných vozů dosáhlo loni hodnoty 137 gramů, což bylo sice o gram méně než v roce 2022, ale v roce 2016 to bylo ale jen 124 gramů, takže nárůst představuje +10 %. To určitě není údaj, se kterým by se mohl trh chlubit.
Soukromníci stále v trapné menšině
Na podniky a podnikatele i v roce 2023 připadly víc jak tři čtvrtiny registrací (75,56 %). Jen pro ilustraci v sousedním Německu to bylo konkrétně 67,1 procenta, a o rok dříve tam patřilo firmám jen 54,7 %. Pro soukromou potřebu bylo za celý rok u nás registrováno jen 54 107 nových osobních automobilů, což je v podílu dokonce o 2,19 % méně než předloni. Při současném trendu tuzemského hospodářství se ani nedá očekávat nějaká výraznější změna.
Pohledy do křišťálové koule
Rok 2023 je za námi a zejména jeho závěr napověděl, že predikce na rok letošní už nemusí být tak optimistická. Jednak na letošek ubylo objednávek zákazníků prakticky u většiny značek. Navíc je tu nejistota okolo budoucnosti, preferování dražších vozidle výrobci, inflace a růst cen, což v souhrnu nenahrává nákupu nových automobilů. Svou roli může také hrát nasycenost trhu, kdy jedno osobní auto už připadá na 1,65 obyvatele ČR.
Je také otázkou, jak se bude český trh vyrovnávat s dvoumilionovým limitem pro odpis DPH, který se dotkne především prémiových značek. Navíc je pravděpodobné, že po nákupním boomu drahých vozů ke konci minulého roku zřejmě dojde na nějaký čas k útlumu jejich prodejů. Důležitější bude, zda se ještě zvedne zájem o menší vozy, které výrobci zrovna nepreferují. Neznámých je dnes opět víc a své si určitě řeknou hlavně zákazníci, tak se nechme překvapit.