Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Kategorii, které se loni jednoznačně nejvíc dařilo, byly lehké užitkové automobily. Registrace 22 780 kusů je nejlepší roční výkon za posledních patnáct let (o víc než 10 % lepší než v „nejbohatších“ letech 2016 až 2019).

Ve skutečnosti je to pro dodávkové vozy i výsledek historicky nejlepší, protože:

Nezvykle vysoké údaje o registracích za pět let před rokem 2009 byly ovlivněny tehdejší legislativou, která podnikatelům daňově zvýhodňovala mnohé kombíky a SUV. Stačilo je dodatečně vybavit „přepážkou“ za zadní řadou sedadel a rázem mohly být zařazeny do kategorie lehkých užitkových automobilů. Proto se v historických statistkách dokonce objevují počty i okolo hranice 60 tisíc kusů vozů LUV ročně, i když skutečných dodávek z nich byla tak asi jen pětina.

Svět se tehdy divil, když u nás legálně jezdily Porsche (Cayenne), Jaguar (verze kombi), stejně jako tisíce vozů BMW, Mercedes, Audi, Volvo, ale i Lexus a další, jako LUV. Je škoda, že v té době nebyly na trhu modely Ferrari Purosangue, Rolls-Royce Cullinan, Bentley Bentayga či Lamborghini Urus. Určitě by z nich byly kvůli možnosti nemalého odpisu DPH skvělé dodávky.

Skok o víc než třetinu

Při meziročním navýšení prodejů LUV o 34,73 % (loni bylo registrováno „jen“ 16 908 vozů LUV), si obchodně polepšily prakticky všechny značky. Největším zlepšením co do počtu prodaných vozů i podílem se blýskl Volkswagen, s meziročním zlepšením o 1562 vozů (+124,36 %), Opel o 1046 (+80,46 %), Toyota o 867 (+59,34 %) a Fiat o 768 (+115,49 %).

Přes meziroční zvýšení prodejů, nedosáhly na průměrný růst v této kategorii (34,73 %) např. Renault (+24,64 %), Ford (+22,29 %), Mercedes-Benz (+20,28 %), Isuzu (+11,49 %), Nissan (+12,15 %), Jeep (+12,12 %), Peugeot (+10,99 %), Citroen (+9,47 %) a MAN (+5,95 %).

Černý Petr zůstal loni v rukách trochu Ivecu a Renaultu Truck, což jsou dvě značky, které nedosáhly předloňských výsledků, pokud nebudeme počítat značky, co omezily svoji nabídku v této kategorii (např. Dacia, Mitsubishi a GAZ).

Nejprodávanější typy LUV

Díky tomu, že řada typů lehkých užitkových automobilů (kategorie N1) je nabízena také v takřka identických, nebo jen mírně modifikovaných osobních verzích jako MPV (M1), mohou být počty prodaných vozů brány i pohledem součtu jednoho typu v obou kategoriích.

Nejprodávanější dodávkou roku 2023 byl jednoznačně Renault Master s 2202 kusy. Při součtu 699 dodávek a 1544 verzí MPV bylo registrováno celkem 2243 vozů VW Caddy. Dvoutisícovou hranici překročil také součet u Toyoty Proace City (926 LUV a 1178 MPV = 2104) a jen těsně pod ní byla Toyota Proace s 539 + 1449 = 1988 vozů, následovaná modelem VW Transporter (727 + 1097 = 1824). Úspěšný byl také Peugeot Boxer (1327 kusů), Opel Movano (1284), VW Crafter (1094 + 31 =1125, bez osobních verzí Multivan a California). Nad tisícovku se dostal také Ford Costom s registracemi 332 + 683 = 1015.

Fenomén Renault, opět jedničkou

Po třetí za sebou se stal jedničkou mezi lehkými užitkovými vozy Renault. Zopakoval svá prvenství z let 2021 a 2022. Tentokrát s velmi slušným náskokem 703 vozů, když předloni byl první o 174 kusů a v roce 2021, kdy se z páté pozice v roce 2020 vyšvihnul na první, mu prodeje meziročně poskočily o 1103 vozů.

Prodejem 3555 dodávek za rok 2023 dosáhl Renault tržní podíl 15,61 %, za rok 2022 při prodeji 2852 kusů činil podíl dokonce 16,87 %. Na druhém místě skončil Volkswagen (2818 vozů), třetí Ford (2414), čtvrtý Opel (2346), pátá Toyota (2328) a šestý Peugeot s rovnými 2000 vozy.

Elektrifikace mezi LUV zatím pokulhává

Zatímco u osobních vozů se dostal tržní podíl loni už na 3 %, v kategorii lehkých užitkových automobilů to byla jen polovina. 353 plně elektrických dodávek tvořilo podíl jen 1,55 %. Nejvíce dodávkových elektromobilů loni registroval Mercedes-Benz 63, což představovalo podíl z celkového počtu jím prodaných LUV 4,6 %, na druhém místě se umístil Ford s 56 kusy a podílem 2,32 %, třetí VW (48 kusů/1,7 %), čtvrtý byl Peugeot (36/1,8 %), pátá Toyota (33/1,42 %) a šestý Renault (27/0,77 %).

Dojde letos k nasycení vozových parků?

Loňský prodejní boom byl zřejmě vyvrcholením konjunktury v této kategorii. Pomohlo mu plnění dodávek předloni objednaných vozidel a zvýšený zájem o přepravu zásilkovými službami, které potřebovaly rychle uspokojovat potřeby dodávek rostoucího internetového obchodování.

Tento trend by mohl ještě nějaký čas pokračovat, ale určitě nepotrvá dlouho. Vozové parky se brzo naplní do optimálních stavů, rozsah obchodování může ochladnout a nasycený trh bude na novou situaci zákonitě reagovat úbytkem poptávky. V každém případě loňský rok byl výjimečný.

Karel Beránek

 

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *