Česko je stále motocyklovou velmocí, i když už ne z hlediska výroby jako kdysi. Svědčí o tom stav celkových registrací motocyklového parku v ČR, ale také loňský prodej rekordních 26 575 nových motorek (meziročně +3,97 %) a dalších 16 067 motocyklů dovezených jako ojeté ze zahraničí a u nás nově registrovaných.
Jeden motocykl na 8,15 obyvatele ČR
Právě celkové registrace motocyklů jsou „velmocenské“. Vždyť v České republice je stále ještě evidováno 1,334 milionu jednostopých motorových vozidel. To znamená, že jeden motocykl u nás připadá teoreticky na 8,15 obyvatele, nebo také, že jedna motorka připadá na méně než pět osobních automobilů! To se přitom na silnicích nezdá ani v největší motorkářské sezóně.
Loni u nás přibylo 38 475 motocyklů
Za rok 2023 u nás přibylo v registracích celkově 42 642 motocyklů, ale pokud zohledníme, že jen 4167 motocyklů bylo vyřazeno, pak stále tu máme čistý přírůstek o 38 475 kusů, a to není nijak málo.
Největší podíl nových prodejů připadá na značku Honda, s 6949 kusy a podílem 26,15 %. Druhá je značka CF Moto (2441/9,19 %), třetí Yamaha (1664/6,26 %), čtvrtá KTM (1394/5,25 %) a páté BMW (1154 /4,34 %).
Dovoz ojetin stabilně kvete
Pokud jde o registrace dovezených motocyklových ojetin, pak zde je situace co do stáří ještě horší než u osobních vozů. Z 16 067 dovezených motocyklů bylo nejvíce těch starších 15 let, a to neskutečných 8449 kusů, které tvořily 52,59 % všech registrací ojetin. Naopak těch, dalo by se říci, že „zánovních“ motocyklů, tedy s rokem výroby do tří let bylo jen 9,21 %. Kategoriím 5 až 10 let patřilo loni 16,46 % a 13 až 15 let 14,64 %.
Nejvíce se dovážely ojeté Hondy, kterých bylo 2563, na druhém místě byla Yamaha s 2051 kusy, třetí BMW (1928), čtvrtá Jawa (1804), pátá Suzuki (1101) a šestá Kawasaki (938). Pro zajímavost stojí za uvedení, že loni byly dovezeny ojeté motocykly 204 značek! Bylo mezi nimi i 19 Manetů, čtyři Čezety a mnoho strojů neskutečných, a hlavně hodně neznámých značek.
Ach to stáří
U nás registrovaných 1,33 milionu motocyklů má bohužel průměrné stáří 34,27 roku, tedy mimochodem víc než 2x vyšší než u tak často kritizovaných osobních automobilů. Z toho se dá logicky usuzovat, že několik set tisíc motocyklů bude už asi s velkou pravděpodobností neprovozovaných, dost těžko dohledatelných a nemalá část z nich už zřejmě i neexistujících. Hodně z nich jsou také neopravitelné vraky.
Malá bilance
Za uplynulých osmnáct let bylo u nás prodáno 356 831 nových a zaregistrováno 273 275 dovezených ojetých motocyklů, což dává dohromady 630 106 kusů. Za stejnou dobu bylo vyřazeno „jen“ 139 726 motocyklů, takže ve skutečnosti se počet motocyklů zvýšil o necelý půl milionu.
Přitom bylo o motocykly stále velký a stabilní zákaznický zájem, který v posledních sedmi letech jen rostl. Přesto se nabízí otázka, zda se u nás už neblíží doba nové nasycenosti motocyklového parku, který spolu s aktuální hospodářskou situací může vyvolat snížení zájmu o jejich nákup.
Karel Beránek