Čistě elektrická osobní vozidla zaznamenala zatím nejvýraznější meziroční zlepšení, z 2,03 % v roce 2022 na loňské rovné tři % tržního podílu. 6640 registrací ukazuje, že zájem o ně roste, což je už také patrné u nabíjecích stanic v nákupních centrech, kde bývá častěji obsazeno, než tomu bylo ještě předloni a dříve.
Zásluhu na loňském padesátiprocentním meziročním nárůstu má především značka Tesla, která prodala o 1320 elektromobilů víc než předloni, meziročně se zlepšila o 442,95 % a zasloužila se téměř o polovinu meziročního zlepšení v této kategorii.
Dobře se také dařilo hybridům, kterých bylo loni registrováno už přes 40 tisíc kusů, z toho bylo 5653 s vnějším dobíjením (Plug-in). To představuje meziroční zlepšení o 12 575 hybridně poháněných osobních vozidel (+44,55 %) a z toho o 2013 víc Plug-in hybridů (+58,79 %).
TOP 12 značek elektromobilů
Loňský útok Tesly na český trh, podpořený už od začátku roku několikerým zvýhodněním cen se této značce postaral nejen o rekordní prodeje, ale také o prvenství v kategorii elektromobilů. Přitom Tesla u nás nemá ani klasickou importérskou síť, a přesto si zákazníci této značky koupili jen loni 1618 jejich čistě elektrických vozidel.
Na druhém místě byla doposud pravidelně vedoucí Škoda se 1442 kusy a za ní jsou s větším odstupem třetí VW (607 kusů), čtvrtý Hyundai (539), pátý Mercedes (451) a šesté BMW (394). Sedmá Kia registrovala 260 elektromobilů, osmý Peugeot 183, devátá Toyota 117, desátí Volvo a Audi po 112 a na 12. místě, se stále ještě s víc, než stovkou registrací skončila Dacia (101).
Podíly jsou jiné
Zajímavé jsou podíly čistě elektricky poháněných vozidel a Plug-in hybridů na celkových registracích jednotlivých značek. Pomineme-li Teslu, která jiný druh pohonu, než elektrický nenabízí, pak největší podíl měly co do objemu prodejů nepřekvapivě „malé“ značky, které se umístily v české lize od 26. příčky dál – Mini 7,52 %, Fiat 7,41 % a Porsche 5,65 %.
Z těch, co prodávají víc vozidel, je jedničkou v podílu elektromobilů překvapivě BMW s 6,53 %, před Mercedesem s 5,22 %.
Na dalších místech jsou Cupra (4,88 %), Citroën (4,67 %), Jeep (4,47 %), Peugeot (4,20 %), DS (3,76 %), Volvo (3,71 %) a Opel (3,34 %). Největší prodejci, jako Škoda, Hyundai, VW a Toyota, i když registrují např. 1442, 539, 607 resp. 117 elektromobilů disponují podíly jen 1,86 % (Škoda) 2,69 % (Hyundai), 3,21 (VW) nebo 0,67 % (Toyota, která ale nekompromisně vládne hybridům).
Méně, než činil loňský průměr tedy registruje nejen Škoda, ale také Hyundai, Toyota, Kia, Dacia, Renault, Ford a mnoho dalších, přičemž VW je jen těsně nad průměrem.
Nárůst podílů u Plug-in hybridů
Rovněž podíly Plug-in hybridů na celkových registracích jednotlivých značek jsou zajímavé. Největším se může pochlubit značka DS s 29,58 %, následuje Lexus s 22,89 %, Volvo s 15,99 % a Jeep (14,04 %).
Z nejprodávanějších značek registrovala nejvíce Plug-in hybridů Škoda 1037 (s podílem ne celkových registracích 1,34 %), na druhém místě skončilo BMW 648 (10,73 %), třetí Mercedes-Benz 609 (7,05 %), dále skončily VW 572 (3,02 %), Volvo 483 (15,99 %) a Hyundai 361 (1,80 %). Ze značek, které se umístily v prodejích mezi TOP 10 má podprůměrné nebo dokonce žádné podíly Toyota (zatím jen 0,41 %), ale její potenciál je v klasických hybridech, kde je bezkonkurenční. Hybridní pohon má přes 57 % ze všech prodaných osobních vozů Toyota. Nevýraznými podíly Plug.in hybridů se vyznačují také Kia (1,07 %), Renault (1,45 %) a Dacia, která tento druh zatím ani nenabízí.
Předpoklad, který nevyšel, ale může být příslibem
Je zajímavé, že když česká vláda loni ohlásila na rok 2024 významnou finanční podporu nákupu elektromobilů, na jejich registracích se to ani ke konci roku nijak negativně neprojevilo. Kdo předpokládal, že zákazníci se rozhodnou počkat a v roce 2024 „ušetřit“ nemalou částku, ten se mýlil. Nedošlo k žádnému poklesu, spíše naopak – v říjnu, listopadu i v prosinci byly registrace rekordní. Vypadá to jako kdyby pro ty, kdož dosud nakupují elektromobily, nehrají dotace zřejmě tak důležitou roli, a proto s pořízením elektromobilů nepotřebovali a ani nechtěli čekat.
Nabízí se ale také ještě jiná, pro vyznavače elektromobility a ekooptimisty daleko radostnější alternativa, a to že letošním citelná státní finanční podpora může přinést velký prodejní boom elektromobilů. Jak to vše dopadne, když vláda v nepoměrně bohatším Německu dotace mezitím zrušila, ještě uvidíme. Nechme se i tentokrát překvapit, ale dotace mohou znamenat pro rozšíření elektromobility v každém případě velkou podporu.
Karel Beránek