A pak že je krize, drahota a bída. Opatrně predikovaný pokles automobilového trhu na rok 2024 se v lednu nekonal, a naopak leden byl v kategorii osobních automobilů co do registrací třetím absolutně nejúspěšnějším z dosavadních začátků roku.
20 361 nových osobních a 1969 lehkých užitkových automobilů (lednový rekord za posledních 15 let) jsou toho jasným důkazem. A víc než 22 330 kusů dohromady se v lednu povedlo v historii jen jedenkrát (a to v jednom z prodejně nejlepších roků historie – 2018). To jsou fakta.
V osobních vozech výrazně posílila Škoda a Ssangyong už je v TOP 10
Až na 42,31 % se vyšplhal lednový tržní podíl značky Škoda, což představuje meziroční zlepšení o téměř polovinu. Přitom trh osobních vozů se i díky škodovce meziročně zvýšil o 18,81 %. Zlepšení z významnějších značek vykázaly také Cupra o 107 %, Honda +61,4 %, Lexus +49,61 %, Nissan +87,1 %, Ssangyong +63,47 % (který se tak dostal za leden poprvé do TOP desítky českého trhu před Forda a mnoho dalších), Tesla +141,67 %, a pochopitelně loni začínající MG +482,93 %.
Naopak mnoho důvodů k radosti v lednu neměli zejména u značek Dacia (-23,58 %), Ford (-25,48 %), Mazda (-21 %), Renault (-21,9 %), ale i Mercedes-Benz (-40 %).
Octavia opět jasně kraluje
Ligu modelů vede bezkonkurenčně Škoda Octavia, s počtem 2545 registrovaných vozů (meziroční nárůst +1473 kusů) a v první pětce jsou seřazeny jen škodovky – druhý Kamiq, třetí Fabia, čtvrtá Scala a na pátém místě Kodiaq. A to se ve čtyřech případech z pěti nejprodávanějších vozů očekává v brzké době příchod nových generací těchto modelů. Do první desítky se dostaly jen tři jiné modely – šestý Hyundai i30, devátý Tucson a desátá Toyota Corolla. Největšími meziročními skokany byly VW Golf z 56 místa na třinácté, Toyota RAV4 z ze 47 na 15 a MG ZS ze sté příčky na sedmnáctou.
Luxus logicky přibrzdil
Honba za nákupem velmi drahých automobilů na konci roku, jako důsledek novoročního legislativního omezení výše pořizovací ceny pro odpočet DPH, v lednu docela citelně poklesla. Zatímco loni v lednu bylo registrováno 83 vozů vybraných luxusních značek, za prosinec to bylo 185 kusů a letos v lednových registracích tytéž značky si přišly „jen“ na 50 kousků.
Tak například Ferrari registrovalo loni v lednu 9 vozů, v prosinci 23 a letos za leden jen 6. Podobně Porsche mělo bilanci 59/112/29 a Rolls-Royce 2/8/0. Jaký ale bude další vývoj v této zajímavé, ale co do počtu kusů prakticky zanedbatelné kategorii, ukáží další měsíce. Jisté je, že politikům tento krok mnoho slávy nepřinesl, státní pokladna také příliš nezbohatne a dříve nebo později se stejně najdou cesty, jak toto omezení obejít.
Renault dál vládne dodávkám
Tříleté prvenství mezi LUV si ani za leden nedal vzít Renault, i když mu registrace meziročně poklesly (-14 %). Podobně si pohoršil i druhý Opel (-15,64 %). Přitom lednový trh lehkých užitkových vozů se meziročně zvýšil o 15,55 %. Na tomto zlepšení se nejvíce podílely značky Citroen (+125,76 %), Fiat (+73,75 m%), Ford (+45,98 %) a Toyota (+38,52 %)
Elektromobilita v očekávání
Lednové registrace 473 elektromobilů představují co do počtu kusů sice meziroční zlepšení o 10,3 %, ale při zohlednění celkového nárůstu prodejů, je aktuální tržní podíl s 2,32 % horší než za loňský leden (2,5 %) i za celý loňský rok (kdy byl už 3 %). Také plně elektrická LUV prodejně neoslnila a 1,22 % je jen o 0,1 % lepší výsledek než loni. Zákazníci zřejmě čekají na blížící se možnost získání dotací, tak uvidíme.
Tesla vede
Ze značek v lednu byla první opět Tesla s 116 prodanými vozy, druhá Škoda s 88 kusy, VW (41), Kia (36), Hyundai (34) a BMW (32). Ani Plug-in hybridům se příliš nedařilo, když dosáhly tržní podíl jen 2,11 % oproti loňským 2,85 %. Ze značek registrovala nejvíce PHEV Škoda (77), na druhém mostě skončil Mercedes-Benz (48), a třetí BMW (41). „Normálních“ hybridů bylo za leden registrováno 3386, oproti 2457 loni.
Tradiční srovnání firmy/soukromníci
Ani letos nepřineslo žádnou velkou změnu, 78,99 % ze všech u nás registrovaných osobních vozů připadlo firemní klientele a 21,01 % si koupili soukromníci. Jen pro ilustraci, vozy Škoda si za leden koupilo pouhých 7,41 % soukromníků, všechny ostatní směřovaly firmám. Přitom např. Tesla má podíl soukromých odběratelů 26,72 %.
Motocykly stále jedou
Kdo v lednu očekával útlum dlouhodobě výborných prodejů motocyklů, ten byl zklamán. Letošek přinesl prodejem 1019 kusů motorek další rekord. Navíc si Honda prodejem 180 kusů upevnila první pozici zlepšením tržního podílu na 17,66 %. Dvojkou českého trhu je také už tradičně značka CF Moto (147 kusů), trojka KTM už má s 94 prodanými stroji odstup, stejně jako čtvrté BMW (67) a pátá Yamaha (39).
Jak bude dál?
Výsledky lednových registrací jsou povzbudivé, ale asi nebude od věci je brát spíše se střízlivějším pohledem, protože nedávné, spíše opatrné prognózy se zdají být reálnější. Už proto, že k tak výraznému lednovému nárůstu meziročních registrací u osobních vozů přispělo skokové zvýšení registrací škodovek o 2711 kusů. Bez něj by byl lednový výsledek plus mínus na úrovni minulých slabších let. Uvidíme také, jak se např. projeví blížící se dotace na elektromobily. V každém případě se dá očekávat, že náš automobilový trh letos neminou další překvapení. Doufejme, že budou spíše pozitivní.