Řidiči čerpající energii do e-aut si od stojanů nejvýkonnější české sítě veřejných dobíjecích stanic v prosinci v průměru „odvezli“ v bateriích 20,7 kWh bezemisní elektřiny, ještě před třemi lety to bylo jen 13,5 kWh. Nové ultrarychlé stojany začínají přispívat podle firmy ke zkracování doby dobíjení: více než 35 % řidičů odjíždí od stanic za méně než 30 minut.
I proto lidé podle výzkumu agentury Ipsos vysoce hodnotí hlavně dostupnost, spolehlivost a intuitivní dobíjení u stojanů ČEZ. Ty vznikají z prostředků Operačního programu Doprava i díky investicím ČEZ.
„Měsíčně se do naší služby pro dobíjení e-aut futurego zaregistruje asi 700 nových řidičů. Současně nastupují nové typy e-aut schopných naplno využívat možnosti ultrarychlých stojanů. Těch jsme zatím postavili asi 40 a letošní rok to bude dalších 80. Jejich energetické využití za poslední rok vzrostlo o více než 45 %. Tyto dva trendy – nová elektroauta a výkonnější stanice – stojí za zkracováním dobíjecích časů a za vyššími jednotlivými odběry. Výsledkem je, že více než 35 % řidičů se u našich stojanů nezdrží dobíjením déle než 30 minut. Průměrně při jednom dobíjení načerpá 20,7 kWh certifikované bezemisní elektřiny, o 47 % více než před třemi lety,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ
Doba dobíjení | 0 – 15 min | 15 – 30 min | 30 – 45 min | 45 – 60 min | 60 – 100 min | více než 100 |
Podíl (XII/2023) | 13,1 % | 22 % | 17,5 % | 11,3 % | 13,7 % | 22,4 % |
zdroj: ČEZ
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat výstavbou ultrarychlých stanic i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách. Tato řešení výrazně zkracují dobu pro doplnění energie a šetří čas řidičů i při čekání na volný dobíjecí konektor.
Odebraná energie | 0 – 5 kWh | 5 – 10 kWh | 10 – 20 kWh | 20 – 30 kWh | více než 30 kWh |
Podíl (XII/2023) | 16,4 % | 21 % | 27 % | 16,1 % | 19,5 % |
zdroj: ČEZ
Řidiči elektromobilů dobíjející u ČEZ oceňují především dostupnost a spolehlivost stojanů i řešení plateb a faktur ve službě futurego. V konfrontaci se srovnatelně velkými sítěmi konkurentů zabodoval ČEZ u řidičů nejvyšší celkovou spokojeností se službou (51 %). Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos mezi zákazníky poskytovatelů služeb veřejného dobíjení. Mezi další výstupy šetření patří názor lidí, že
- jim nedělá problém zjistit dostupnost stojanů(79 %, tržní průměr činí 64 %)
- ČEZ má dostatečně širokou síť dobíječek(58 %, průměr na trhu je pouze 46 %)
- je snadné zjistit, kde je nejbližší stojan ČEZ(87 %, průměr na trhu 77 %, srovnatelná konkurence má 71 %)
- data v zákaznické aplikaci ČEZ futurego jsou spolehlivá(77 %, tržní průměr je 68 %)
- na dobíjení u ČEZ nečekají(souhlasí 80 % zákazníků, zatímco průměr na trhu je 77 %)
- aplikace ČEZ je jednoduchá a intuitivní(68 %, průměr na trhu je 65 %)
- zdroj: Ipsos, červenec 2023, n = 527 hodnocení řidičů, kteří využívají služeb poskytovatelů veřejného dobíjení, online sběr
ČEZ A ELEKTROMOBILITA Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní už 15 let. Provozuje nejvýkonnější veřejnou dobíjecí síť pro e-auta v ČR s celkovým výkonem téměř 50 MW. Při zastavení u stojanu se uživatel identifikuje pomocí zákaznické RFID karty nebo prostřednictvím aplikace futurego, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Aplikace umí např. vyhledat nejbližší dobíjecí místo nebo zobrazit aktuální obsazenost stojanů atd.
Zdroj: ČEZ