Prodej Volkswagenu v Číně bude letos zřejmě nejnižší od roku 2012, protože rychlý přechod k elektromobilům v zemi zvyšuje zájem o domácí značky. A německý automobilový gigant není jediný, který se potýká se slabým prodejem v Číně. Vyplývá to za analýzy, kterou provedla zpravodajská televize CNBC.
Pokles prodeje západních automobilek přichází v době, kdy Čína rychle přechází od spalovacích motorů k elektromobilům a hybridům. Tato změna zvyšuje prodej automobilky Tesla a domácích značek, jako BYD.
Největší světový trh
Čína je největším automobilovým trhem na světě. Elektrické a hybridní vozy se na celkovém prodeji osobních aut podle čínského svazu osobních automobilů CPCA v letošním roce podílejí již více než třetinou. A v listopadu by podle údajů asociace měl prodej vzrůst meziročně o 20 procent.
BYD však evropského giganta rychle dohání. Loni poprvé společnost prodala více než jeden milion vozů a letos je na cestě k prodeji 2,5 milionu vozů.
Oblíbenost zahraničních značek u čínských spotřebitelů klesá. Omezení registračních značek ve velkých městech, jako Peking, motivují místní ke koupi elektromobilů namísto tradičních vozů se spalovacím motorem. Průzkum společnosti Bernstein mezi čínskými spotřebiteli ukázal, že BYD je hlavní značkou, kterou by kupci elektromobilů zvažovali. Na druhém místě byla Tesla a za ní Nio.
Přestože čínský trh s elektromobily roste, konkurence je zde tvrdá i pro domácí značky. Ty se tak snaží prosadit i v zahraničí. Podle srpnové analýzy agentury Moody’s je Čína na nejlepší cestě stát se v letošním roce největším světovým vývozcem automobilů, a předstihnout tak Japonsko a Německo.
Ukázkou toho, jak velkou silou se čínské automobilky v zahraničí stávají, je i skutečnost, že Evropská unie zahájila vyšetřování čínských výrobců elektromobilů, zda nevyužívají nepovolené státní dotace.
Zdroj: CNBC, České noviny