V Polsku 2 auta, v Itálii 4,5, v Česku 6,3, ve Španělsku 13,4. Tolik aut se vyrobí ročně na jednoho zaměstnance v autoprůmyslu. Je to důkaz nízké efektivity oboru, nebo to naopak ukazuje, jak významný je tento obor pro celkovou zaměstnanost v Evropě?
Naplno to ukázala statistika Evropského sdružení automobilového průmyslu (ACEA). Podle ní se v Evropě ročně vyrobí v průměru jen 5,1 auta na jednoho zaměstnance. Při jednoduché kontrole to vypadá jako nesmysl – třeba Škoda Auto vyrobila loni v Česku 635 tisíc vozů se zhruba 35 tisíci zaměstnanci. To vychází přibližně na 18 aut na jednoho. Je však třeba počítat i lidi ve výrobě komponentů, u dodavatelů apod.
ACEA tedy přišla se zpřesňujícími údaji. Podle ní zaměstnává autoprůmysl v Evropě ve výrobě sice jen 2,4 milionu lidí, celkově však celých 13 milionů. Že jde v Česku s 6,3 vozu o víceméně správný údaj, potvrzuje Tomáš Jungwirth, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu (SAP):
„Za firmy našeho Sdružení, které z hlediska tržeb pokrývají 70–80 % automotive firem v ČR, evidujeme cca 48 tisíc zaměstnanců přímo ve výrobě aut, u dodavatelů dalších cca 120 tisíc a u účelových organizací cca 10 tisíc. Celkem tedy 180 tisíc přímo zaměstnaných v automobilovém průmyslu v ČR. Včetně navazujících oborů je to pak kolem půl milionu lidí. Údaj uvedený ACEA, 6,3 vyrobených motorových vozidel v ČR / počet pracovníků, tak zhruba odpovídá.“
Je tedy tento obor neefektivní, nebo tato čísla naopak dokládají význam autoprůmyslu? „Určitý vliv na tuto statistiku má určitě to, že ACEA má zájem ukazovat co nejvyšší počty zaměstnanosti v automobilovém sektoru a je možné, že se v počtech zaměstnanců objeví i část zaměstnanců, kteří u daného dodavatele (který vyrábí také nějaký ne-automotive sortiment) působí také na produkci mimo automotive,“ myslí si Petr Knap, senior advisor společnosti EY Consulting.
„Většina zaměstnanosti v automotive je u dodavatelských organizací, které jsou typicky méně automatizované a méně efektivní než finalisté. Významným faktorem pro sledovaný rok 2021 je také výrazně menší produkce vozů kvůli komplikacím spojeným s covidem, která statistiku zkresluje, neboť automotive firmy propouštěly jen velmi omezeně. Tak logicky klesal počet vyrobených vozů na zaměstnance. Zdá se, že tato čísla jsou trochu lepší v Číně, ale ne řádově. Každopádně další efektivita podpořená i automatizací bude mít v automotive velkou prioritu. Vývoj půjde podle mého názoru směrem k méně vstupům v případě výroby elektromobilů, která je významně jednodušší.“
Zdroj: iDNES