Největší počet dopravních nehod v rámci České republiky připadá v mezikrajském srovnání na Středočeský kraj (bez započítání hlavního města Prahy).
Nejčastější příčinou dopravních nehod je nesprávný způsob jízdy (celkem 48,77 % nehod) a také překračování rychlosti (19,96 % případů). Obojí je na vysoce frekventovaných komunikacích směřujících do Prahy s hustým tranzitním, dojížďkovým i krajským provozem obrovským rizikem. Středočeský kraj, to jsou ale také lesní úseky silnic nebo pole obklopující silnice a dálnice, a tedy přirozené oblasti výskytu lesní zvěře. Právě střety s ní jako příčina nehod jsou na silnicích Středočeského kraje rovněž velmi časté.
Vyplývá to z údajů Portálu nehod (www.portalnehod.cz), který již více než dva roky výrazně napomáhá v bezpečnosti silničního provozu a pravidelně hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních nehod v České republice. Podle jeho analýzy se Středočeský kraj dělí společně s Libereckým krajem o 3.–4. nejhorší místo v rámci ČR s podílem nehod, které nevzniknou ze zavinění řidiče, ve výši 18,53 %.
Praha-východ – okres s největším počtem nehod ve Středočeském kraji
Téměř 1620 nehod ročně se stane na území okresu Praha-východ, který je tak okresem s nejvyšší nehodovostí ve Středočeském kraji. Následují okresy Benešov se 1472 a Mladá Boleslav se 1466 nehodami ročně. Zatímco u okresu Praha-východ mezi příčinami nehod jednoznačně dominuje s 55% podílem nesprávný způsob řízení, u okresu Benešov má podíl 45,3 % a například 24,2 % nehod vůbec není zaviněno řidičem. U okresu Mladá Boleslav jsou statistiky podobné – 43,1 % nehod zaviní řidiči nesprávným způsobem řízení – naopak 22,3 % nehod nevzniká z viny řidiče.
Za první trojicí okresů následují z hlediska počtu nehod okresy Příbram (1278 nehod ročně), Kladno (1162 nehod ročně) a Praha-západ (1144 nehod ročně).
U dalších okresů jsou pak celkové počty nehod nižší – dá se říci, že čím je okres vzdálenější od Prahy, tím menší je nehodovost na jeho silnicích. Statistiku uzavírají okresy Rakovník (679 nehod ročně) a Kutná Hora (665 nehod ročně) – oba na pomezí Středočeského kraje a sousedních krajů s počtem nehod téměř na třetinové úrovni ve srovnání s okresem Praha-východ.
Opatrnost je namístě – právě nesprávný způsob jízdy stojí téměř za polovinou všech dopravních nehod ve Středočeském kraji – řidiči navíc často překračují povolenou rychlost. Víme, která místa jsou ve Středočeském kraji nejrizikovější
Top 10 rizikových míst ve Středočeském kraji představuje výzvy pro řidiče a bezpečnost silničního provozu. Na těchto lokalitách se opakovaně vyskytují nehody s vážnými důsledky. Jsou to následující místa, která byla sledována v pětiletém období:
Okres PRAHA-VÝCHOD – dálnice D1 a úsek poblíž obce Strančice:
Až 83 nehod s 18 zraněnými činí toto místo jedním z nejrizikovějších. Nejčastější příčinou nehod je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, s celkovými škodami téměř 34 milionů Kč.
Okres MĚLNÍK – dálnice D8 a mimoúrovňová křižovatka u Nové Vsi:
S 59 nehodami a 18 zraněnými je tato lokalita výrazným problematickým místem. Nejčastější příčina nehod je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Celkové škody přesahují 15 milionů Kč.
Okres BENEŠOV – silnice I/3 přímo u Benešova a křižovatka s ulicí Ke Stadionu:
Na tomto místě došlo k 29 nehodám se 14 zraněnými a je tedy významným ohniskem rizika. Nejčastější příčinou nehod je nedostatečná pozornost řidičů, kteří se plně nevěnují řízení vozidla. Celkové škody přesahují 10 milionů Kč.
Okres KOLÍN – silnice I/125 v Kolíně a křižovatka u Futura:
S 29 nehodami a 11 zraněnými je toto místo dalším problematickým úsekem. Nedání přednosti při odbočování vlevo patří mezi nejčastější příčiny nehod, s celkovými škodami téměř 4 miliony Kč.
Okres PŘÍBRAM – silnice I/18 a průsečná křižovatka u Dubence:
Kvůli 16 nehodám se 13 zraněnými patří tato lokalita mezi riziková místa. Nejčastější příčinou nehod je nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě. Celkové škody jsou téměř 3 miliony Kč.
Okres NYMBURK – silnice I/38 a mimoúrovňová křižovatka s dálnicí D11 u obce Kluky:
Problematickým úsekem je také toto místo – a to s 15 nehodami a 24 zraněnými. Nedání přednosti při odbočování vlevo představuje významné riziko, s celkovými škodami přes 7,5 milionu Kč.
Okres KLADNO – silnice III/2384 a oblouk mezi obcemi Velká Dobrá a Rozdělov:
Se 14 nehodami a 13 zraněnými patří tato lokalita mezi problematická místa. Nejčastější příčinou nehod je nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky, s celkovými škodami téměř 4 miliony Kč.
Okres PŘÍBRAM – dálnice D4 a úsek kolem obce Obořiště:
Jde o rizikové místo s 38 nehodami a 10 zraněnými. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky je nejčastější příčinou nehod, s celkovými škodami přes 6,5 milionu Kč.
Okres BENEŠOV – silnice II/106 u Benešova poblíž zahrádkářské osady:
S 31 nehodami a 10 zraněnými je toto místo jedním z problematických úseků. Nehoda nezaviněná řidičem je častým problémem s celkovými škodami téměř 6,5 milionu Kč.
Okres NYMBURK – Nymburk a křižovatka silnice II/330 s Palackého třídou:
17 nehod s 10 zraněnými řadí i tuto lokalitu mezi riziková místa. Nedání přednosti proti příkazu Stůj, dej přednost v jízdě je nejčastější příčinou nehod, s celkovými škodami přes 3,5 milionu Kč.
V Kolíně proběhla regionální konference právě s cílem prevence dopravních nehod
Právě zlepšení bezpečnosti na silnicích a upozornění na místa, kde se stává nejvíce nehod, se věnovala regionální dopravní konference, která se uskutečnila v historickém sále CEROP (projekt Podnikatelský inkubátor Kolínský zámek) na zámku v Kolíně 8. listopadu 2023. Rozebíralo se na ní výše uvedených deset nejrizikovější míst na cestách Středočeského kraje, ale i případové studie dalších lokalit, které se už i díky těmto konferencím v minulosti podařilo lépe zabezpečit. Organizátory letošního ročníku jsou společnosti RSE Project a DataFriends. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Datoví analytici Portálu nehod zpracovávají pro každý kraj analýzy dopravní nehodovosti včetně nejrizikovějších míst v daném regionu. Na finálním výběru a pořadí rizikových míst se následně shoduje expertní komise složená ze zástupců BESIP, Policie ČR a RSE Projectu. „V rámci letošního ročníku jsme nabídli široké veřejnosti ucelený a empiricky doložený pohled na nehodová místa ve středních Čechách. Zároveň jsme se podívali na to, zda opatření, která byla v daném místě provedena, přinesla v čase požadované výsledky,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, a dodává: „Některá nehodová místa ale z mapy rizikových míst nezmizí, pokud řidiči v daném úseku nezmění své chování. Nesmíme proto zapomínat i na edukaci řidičů, která je velmi důležitá.“