Nejvíce zastoupenou značkou elektromobilů ve firemních vozových parcích je Škodovka. Průměrně denně ve firmách elektromobily ujedou mezi 50 a 150 kilometry. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Schneider Electric. Většina firem pokrývá potřeby dobíjení aut prostřednictvím vlastních nabíjecích stanic, nejrozšířenější jsou „pomalé“ AC nabíječky.
Škodovka patří v Česku dlouhodobě k nejoblíbenějším výrobcům elektromobilů. U více než poloviny firem, konkrétně 54 %, tato značka dominuje v elektrickém vozovém parku. Volkswagen je nejčastěji se vyskytující značkou elektromobilů u 18 % firem. Téměř totožného výsledku dosáhl Hyunday se 17 %, Tesla naopak převažuje jen u 9 % firem. „Ačkoliv to zatím čísla nenaznačují, lze očekávat, že v nejbližších letech bude evropský trh čelit přívalu cenově dostupnějších čínských elektroaut,“ komentuje průzkum Leoš Kabát, expert na elektromobilitu ze společnosti Schneider Electric. Čína je v současné době světovým lídrem, co se týká absolutního počtu vyrobených elektroaut.
Firmy v šetření dále uvedly, že jejich firemní elektromobily během dne průměrně najezdí nejčastěji mezi 50 a 150 kilometry, týká se to 38 % z nich. Druhý nejčastější denní nájezd u firemních elektroaut je mezi 150 a 300 kilometry, což platí pro 23 % firem. 17 % firem uvádí, že denní nájezd jejich elektromobilů nepřesáhne 50 kilometrů na jedno vozidlo.
Maximální možný dojezd je u elektromobilu často diskutované téma, které mnozí vnímají jako jejich slabinu, experti však hovoří o opaku: „Maximální dojezd u těch nejvýkonnějších elektromobilů již přesáhl hranici 700 kilometrů a vývoj jde neustále kupředu, takže věřím, že se u veřejnosti podaří tyto a další předsudky prolomit,“ uvádí Leoš Kabát a dodává: „Praxe navíc ukazuje, že vozidla na elektrický pohon jsou ideální možností na jízdu ve městech, kde je nabíjecí infrastruktura už dobře rozvinutá a zároveň zde uživatelé zpravidla najedou menší objem kilometrů.“
Průzkum dále ukázal, že firmy nejčastěji, ve 37 %, dobíjejí své elektromobily pomocí vlastních nabíječek, a to takzvaných AC s výkonem do 22 kW, které sice mají stabilní výkon, jsou i cenově dostupnější, zato nabíjí pomaleji. 29 % firem pak dobíjí elektromobily pomocí vlastních rychlých DC nabíječek s výkonem 50–149 kW, jen 16 % firem má k dispozici a využívá své vlastní ultrarychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW.
„Ty nejlepší ultrarychlé nabíjecí stanice na trhu dokáží dobít auto již za patnáct minut, což je zásadní průlom v oblasti elektromobility a klíčový krok směrem k masovějšímu přijetí elektrických vozidel,“ říká Kabát a pokračuje: „I ve Schneider Electric nabízíme stanice, které zvládnou nabít vozidlo na 80 % za výrazně méně než třicet minut, a ještě navíc umožňují bezbariérovou obsluhu, kterou uvítají řidiči s tělesným postižením.“ 16 % firem uvedlo, že pro potřeby dobíjení firemních elektroaut využívá veřejnou síť dobíjecích stanic a není výjimkou, že zaměstnanci dobíjejí i doma.
V České republice bylo k 31. 7. 2023 evidováno celkem 2170 veřejných dobíjecích stanic, které nabízely 4051 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. Ukazují to statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu. Což představuje nárůst o bezmála 60 % oproti počtům dobíjecích stanic z konce loňského roku a 53% nárůst oproti počtu dobíjecích bodů. „Ačkoliv se často uvádí, že veřejná síť dobíjecích stanic je v Česku nedostatečná, opak je pravdou: V průměru zde na jednu stanici vychází asi sedm a půl elektroauta, zatímco v Německu, ačkoliv je tam elektromobilita mnohem rozvinutější, je to devatenáct,“ uzavírá Kabát.