Podle průzkumu EY pro Českou leasingovou a finanční asociaci (ČLFA) uvedlo 35 % firem jako důvod nezájmu o elektromobily chybějící dotační podporu pro jejich výhodnější nákup.
Absence podpory státu tak může být jedním z hlavních důvodů, proč jsou prodeje elektromobilů v ČR hluboko pod průměrem evropských zemí. Zatímco v celé EU činí podíl elektromobilů na prodeji nových osobních vozů už 13,2 %, v ČR je to pouze 2,7 %.
„Systémovou podporu na nákup bezemisních vozidel jednoznačně vítáme. Nejde přitom až tolik o samotnou finanční podporu jako o jasný signál, že to Česká republika myslí s přechodem k bezemisní mobilitě vážně. Na straně financujících společností připravujeme ekosystém pro elektromobilitu a věřím, že systémová podpora může pomoci nastartovat poptávku také na straně klientů uvažujících o koupi nového vozu,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.
To potvrzují i výsledky rozsáhlého výzkumu. Absence finanční podpory při rozvoji elektromobilů ze strany státu není jediným důvodem, proč si firmy zatím nenašly k větší oblibě elektromobilů cestu. Jako bariéru vnímají firmy i malý výběr vozidel, vysokou pořizovací cenu elektromobilů nebo potřebu investovat do infrastruktury dobíjení či změn ve správě vozového parku.
„Podpora bezemisní mobility je jednou z priorit naší Asociace. I proto jsme na přípravě nové podpory intenzivně spolupracovali s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Národní rozvojovou bankou. Společně máme jasný cíl – urychlit transformaci tuzemského vozového parku a přiblížit Českou republiku k bezemisní dopravě,“ doplnila Jana Hanušová.
Co zveřejnilo MPO
Z informací zveřejněných MPO vyplývá, že program Podpora Záruka Elektromobilita – I. výzva se skládá ze dvou částí. První částí je finanční příspěvek na nákup bezemisních vozů (elektromobilů a vodíkových aut) či dobíječek. U osobních vozů může podpora dosáhnout až dvou set tisíc, u nákladních či vodíkových vozů až tří set tisíc korun. Na pořízení dobíjecích stanic lze získat příspěvek od 50 do 150 tisíc Kč.
Druhou část tvoří bankovní záruka za komerční úvěr, kterou poskytne Národní rozvojová banka úvěrové společnosti, u které firma vůz či případně dobíjecí stanici bude financovat.
Firmy budou moci žádat o příspěvek u leasingových a úvěrových společností, které budou mít uzavřenou spolupráci s Národní rozvojovou bankou. Příspěvek lze získat na pořízení osobních vozů v hodnotě od zhruba půl milionu do 1,5 milionu Kč podle podmínek programu. V segmentu nákladních vozidel platí až 2,5milionový limit na jedno vozidlo.