Autor komentáře Karel Beránek
Spread the love

Český automobilový trh sleduji střízlivým pohledem už dlouho, takovou nadílku, jakou přichystal v osobních vozech od srpna a zejména za listopad jsem nečekal, píše v komentáři Karel Beránek. Zásluhu na uvedeném zlepšení má především značka Škoda, která zvýšila v listopadu svůj tržní podíl na 38 %.

Trojici pronásledovatelů – Hyundai, VW a Toyota – unikla Škodovka doslova o parník, když jim patřil podíl „jen“ 8,04, 7,83 a 6,99 %. Na počet registrací škodovky nestačil v listopadu ani součet za ní následujících šesti značek – tedy kromě zmíněné trojice ještě Kia, Dacia a Mercedes-Benz.

V lize typů se začínají prosazovat nové tváře

Přestože je pořadí nejprodávanějších typů celkem stabilní a mezi listopadovými první devítkou je sedm škodovek (Octavia, Fabia, Scala, Kamiq, Karoq, Kodiaq a Superb, devátý) a na ostatní značky zbyly v TOP 10 jen tři místa (pro Hyundaie i30, sedmé a Tucson, osmé, plus pro Kiu Ceed, desáté), dochází letos k přibližování se nových modelů k tradiční špičce.

V ročních srovnáních jsou mezi typy největšími skokany letošního roku vozy Toyota Yaris Cross, které po 11. měsících patří už 14. příčka, Ssangyong Korando na 17. příčce a MG ZS na 21. místě. Zajímavé ale je, že se u nás stále velmi dobře daří drahým značkám a modelům. V první české padesátce můžeme najít např. Volvo XC 90 (v listopadu na 39. místě a po 11 měsících na 53. místě), BMW X5 (42/43), Audi Q8 (43/55), Mercedes GLE (47/37) nebo Mercedes V (37/41). To jsou umístění, která jim mohou závidět mnohé vozy nižší střední třídy či oblíbené crossovery, jako např. Peugeot 308, VW Taigo a mnoho dalších.

Zajímavá česká realita

To, že je něco nevšedního v státě automobilovém českém už dlouhodobě potvrzuje např. skutečnost, že mercedesů se u nás nejen letos prodává víc než dacií, bavoráků víc než peugeotů a fordů, stejně jako vozů Porsche víc než fiatů či jeepů a Ferrari víc než jaguárů. Taková je česká skutečnost.

Zatímco podíly menších osobních vozů v posledních klesají nebo přinejlepším stagnují, vozy luxusní a sportovní mají žně a oproti roku 2019 se letos jejich prodeje prakticky zdvojnásobily. Na velmi úspěšné vlně se i letos vezou a opět se na rekordní prodeje mohou těšit nejen Ferrari, ale také Porsche, Maserati, Aston Marin či Rolls-Royce. Podobně dobře na tom jsou také všechny prémiové značky, jako Mercedes, BMW, Audi, Volvo i Lexus.

Oproti loňsku si naopak poměrně dost pohoršil mainstream, přestavovaný značkami Citroën, Cupra, Dacia (přestože je letos sedmá), Ford, Honda, Jeep, Opel, Peugeot či Seat.

Trh drží firmy

O tom, že český trh osobních automobilů už dlouhodobě drží nákupy firem, institucí a podnikatelů jsme psali mnohokrát. V listopadu to vyniklo ještě markantněji, když z více než sedmi tisíc tři sta škodovek si pořídili plných 89,67 % firemní zákazníci. Ze všech 19 411 v listopadu registrovaných osobních vozů připadlo jen 22,2 % na soukromé osoby.

Po jedenácti měsících letošního roku je situace jen o trochu lepší, když firemních odběratelů je zatím 75,58 %, ale ani tento údaj nesvědčí o tom, že by náš trh nových osobních vozů byl pro soukromé zákazníky v poslední době zajímavý.

Značky soukromníků

Více než polovinu z řad soukromých zákazníků mají letos značky Dacia (61,54 %), Honda (54,26 %), MG (66,68 %), Mistubishi (67,49 %), Ssangyong (69,18 %) a Suzuki (71,87 %). Docela překvapující je poměrně velký podíl soukromých zákazníků registrovaných značkou Tesla, v listopadu to bylo 21,93 % a za celý letošní krok dokonce 23,84 %, tedy skoro čtvrtina, a to bez dotací.

Elektromobilita se zvedá

Zajímavým poznatkem je také další zlepšení listopadového počtu i podílu elektromobilů, kdy díky 228 registracím modelů Tesla, 130 škodovkám, 77 VW, padesátce BMW i dalším, přibylo na značkách celkem rekordních 765 elektromobilů, což přestavuje opět rekordní tržní podíl 3,94 %. Letošní celoroční podíl se tak registracemi 6128 kusů už přiblížil na dosah k hranici tří procent (2,97 %).

Tento trend zřejmě brzo ovlivní zpráva o připravovaných vládních dotacích. Je proto dost pravděpodobné, že mnozí zájemci o pořízení elektromobilů, jejich nákup zváží, popř. na čas odloží, než dojde k realizaci dotací a následně by mohl jejich odbyt výrazněji narůst.

Počty elektromobilů u nás také rostou díky dovozu ojetých modelů. Určitým měřítkem mohou být ze zahraničí dovážené ojeté vozy Tesla, kterých bylo za listopad registrováno 37 a za letošek 528, tedy skoro třetina počtu nových.

Boom lehkých užitkových automobilů 

Značné strukturální změny v oblasti obchodu, ke kterým dochází v důsledku růstu dodávání zboží zákazníkům domů, vyvolaly také nečekaně vysokou poptávku po lehkých užitkových automobilech. Jejich prodeje jsou letos nejlepší za posledních patnáct let. Listopadové registrace jsou o 56,64 % a celoročně o 35,63 % vyšší než loni. To ani nepotřebuje další komentář.

Jasným vítězem, stejně jako loni je v této kategorii i letos s velkým náskokem půl tisícovky vozů značka Renault. Její model Kangoo vládne třídě do 2,0 tuny a do 3,5 tuny je jasnou jedničkou Master. V kategorii pikapů je také s náskokem na prvním místě Toyota Hilux, před Fordem Ranger a VW Amarok.

Náznaky a predikce

Letošní rok ukázal, jak nesnadné je v Česku předvídat zájem a možnosti zákazníků nakupovat auta a možný vývoj trhu. Je jasné, že letošní prodeje byly ovlivněny nejen celkovou hospodářskou situací, ale také množstvím objednávek z dřívější doby. Objemy objednávek na příští rok zatím tak optimistické už nejsou, ale kouzelná ruka trhu může mnohé změnit.

V každém případě nelze srovnávat naše výsledky s evropskými, kde v prodejích převládají na prvních místech malé a levnější modely (Dacia Sandero, Fiat 500, Renault Clio apod.). Podobně odlišná je na některých evropských trzích v poslední době labilní odezva zákazníků na preferované druhy vozidel. Příští rok proto bude určitě ještě velmi zajímavý. Necháme se raději překvapit.

V Evropě se letos daří rumunské Dacii

 

Related Post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *