Každý zná směrové ukazatele typu „Zimní stadion“, „Letiště“ nebo „Příjem zboží“ směřující k různým cílům ve městech. Určitá místa mají statut tzv. místních cílů a vede k nim oficiální dopravní značení – bílá směrovka s černým nápisem a případně piktogramem. Přitom se v mnoha případech jedná o podnikatelské subjekty.
V řadě případů takové dopravní značky navigují Spolek Tudy trefím z. s. nyní upozornil na rozpor v uvažování o srovnatelných typech směrového značení.
„Jde o to, že u dopravních značek k tzv. místním cílům nikdo nepřijde na myšlenku je zrušit. Jsou považovány za přínosné. Přestože běžný mobil je schopen tyto cíle najít a orientaci řidiče ponechat na elektronické navigaci. Přitom např. srovnatelný systém jednotného komerčního navádění je nyní v Praze blízko zrušení z důvodu nadbytečnosti,“ říká Peter Ralbovský, zakladatel a předseda spolku.
Při komerčním navádění se naopak objevuje názor, že cedule řidiče obtěžují. Jsou zbytečné a nahraditelné navigací v autě nebo telefonu. Přitom čtyřem z pěti Pražanů (82 procentům) tyto ukazatele ve veřejném prostoru nevadí, a 90 procent dotázaných je považuje za efektivní nástroj navigace městem. Ukázal to nedávný výzkum agentury STEM/MARK pro spolek Tudy trefím.
V Praze se navádění do komerčních provozoven dokonce stalo součástí turistického značení:
Spolek Tudy trefím z. s. proto bojuje proti nerovnému přístupu ke komerčním subjektům: „Měli bychom jasně odmítnout nerovnost v uvažování o směrovém navádění v municipalitách. Není to tak, že místní směrová tabule ke sportovní aréně je prospěšnější než komerční ukazatel k autoservisu. Obojí mohou být zhruba stejně často vyhledávané cíle. Není důvod komerční systém směrových zařízení v Praze bez náhrady rušit.“ dodává Peter Ralbovský.
Zdroj: Martin Moc