Pražské služby testují za silného větru, sněhu i mrazu plně elektrický Mercedes-Benz eActros 300 s nástavbou Geesink pro sběr odpadu. Do několika let má technika na bateriový pohon tvořit drtivou většinu vozového parku společnosti.
Přechod na bateriový pohon u menší techniky už probíhá, elektrifikace velkých vozů, například popelářských, však představuje pro Pražské služby samostatnou výzvu.
„V tuto chvíli se vývoj posunul do té fáze, kdy je možné o pořízení takového auta reálně uvažovat. Testováním jsme zkoumali, jaké možnosti trh nabízí, abychom pro hlavní město vybrali to nejlepší. Samozřejmě až nastane čas. Zasněžená Praha a nízké teploty byly ideální pro zatěžkávací zkoušku vozu i baterie,” říká ředitel závodu odvozu a recyklace odpadu Zdeněk Pajk. Bezemisní svoz směsného komunálního i tříděného odpadu je pro firmu jedním z důležitých témat.
Baterie sníží hluk a zlepší pracovní podmínky pro zaměstnance
Testovaný Mercedes-Benz eActros 300 bílé barvy s nástavbou s automatickým vyklápěčem kontejnerů od nizozemské firmy Geesink dokáže do sedmi vteřin vysypat obsah popelnice o objemu 1100 litrů. Do takových nádob Pražané běžně vyhazují směsný komunální i tříděný odpad.
„Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hl. m. Prahy 2020-30. Kromě obyvatel a návštěvníků města, ale myslíme i na své zaměstnance. Díky elektrickým popelářským vozům nebude muset posádka v budoucnu dýchat zplodiny z výfuku, čímž se zlepší jejich pracovní podmínky při svozu,” zdůrazňuje tiskový mluvčí společnosti Alexandr Komarnický.
Z elektrických popelářských aut budou profitovat také občané, narozdíl od klasické techniky je provoz takzvaných e-kukaček tišší, takže klesne i hluková zátěž města.
Menší e-kukačky na trhu chybí
Ačkoli technologie kráčí kupředu mílovými kroky, na elektrický popelářský vůz se dá stále dívat jako na relativní novinku. Odpovídá tomu i cenovka, která je zatím zhruba dva a půl krát vyšší oproti běžné technice. Pořizovací hodnotu ale mohou částečně kompenzovat nižší provozní náklady. Tento konkrétní popelářský vůz každopádně nelze kvůli jeho velikosti nasadit na všechny svozové trasy, zvlášť do centra metropole, kde jsou užší ulice. Tam Pražské služby zajíždí s menší technikou, její elektrická alternativa je ale na trhu velmi omezená z hlediska dostupnosti.
„Zároveň zatím chybí klíčová infrastruktura pro dobíjení. Tento model musel být v našich stávajících podmínkách připojený ke zdroji cca 13 hodin. V rámci testování najezdil průměrně 75 kilometrů na jedno nabití. K dispozici ho máme po celý prosinec,“ uvádí Pajk.
Pražské služby zrychluje elektrifikaci svého vozového parku
Největší svozová společnost v Praze začala s elektrifikací před lety, když nakoupila 25 elektrických vysavačů Glutton. Ty o několik let později doplnily chodníkové zametací stroje Bucher Citycat 2020ev a Green machines, které brázdí ulice metropole od roku 2018. Společnost má také 13 plotostřihů, 10 elektrických motorových pil, 10 fukarů a 13 křovinořezů. Ve flotile nechybí ani elektrokola, elektrické skútry a samozřejmě elektromobily.
„V dalších letech počítáme s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, úklid stanovišť separovaného odpadu a další postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel, pohybujících se zejména v centru metropole. Do roku 2030 plánujeme mít 75 % vozového parku nízkoemisních, podmínkou je zajištění adekvátního financování,“ doplňuje Komarnický.
Pražské služby jsou v tuzemsku lídrem v elektrifikaci vozového parku. Hlavní město ČR se tak řadí po bok Barcelony, Říma, Paříže nebo Amsterdamu, kde bateriové stroje již pracují a pomáhají bojovat s klimatickou změnou. Ekologická verze popelářského auta by mohla být v budoucnu žádoucí. Proto se firma snaží mít co nejlepší přehled o tom, co současný trh nabízí.
Mercedes-Benz dodavatelem vozidel pro Pražské služby
„Pro nás jsou Pražské služby jedním z klíčových a dlouholetých zákazníků v segmentu svozu odpadů a komunálních služeb. Mercedes-Benz je tradičním a nejčastějším dodavatelem vozidel v této branži díky hospodárnosti, spolehlivosti, kvalitě a robustnosti svých produktů. Věříme, že i naše nové, plně elektrické vozidlo se v těžkém pražském provozu osvědčí a přispěje svým dílem k udržitelnosti a ke snížení emisí v hlavním městě,“ říká Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck Česká republika, která je dovozcem nákladních vozů Mercedes-Benz v ČR.
Mercedes-Benz eActros s čistě akumulátorovým elektrickým pohonem pro těžkou rozvážkovou dopravu sjíždí z montážní linky výrobního závodu Wörth od roku 2021. Zásobníky elektrické energie jsou v modelu eActros 300 složeny ze tří sad akumulátorů, z nichž každá má instalovanou kapacitu 112 kWh. Jednotka pohonu tohoto vozu je tvořena elektricky poháněnou tuhou zadní nápravou, osazenou dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Oba kapalinou chlazené elektromotory poskytují trvalý výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW. Při předvídavé jízdě lze navíc získávat zpět elektrickou energii rekuperací. Nástavba je ovládána hydraulikou, která je též poháněna elektricky z akumulátorů vozidla.
Zdroj: Alexandr Komarnický, Tiskový mluvčí